Vanligt med KP som matvägrar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
3
OliverBorggren:
Hej. Är sugen på att skaffa en KP igen och testa någon morf. 
Dock varnade polaren mig som håller på med ormar att dem har väldigt lätt för att matvägrar ofta och länge. De fram avlade morferna menar han då.
Någon som har koll på hur sant det är? 
Mvh. 

5384
4125
Tropfrog:
Matvägrande kp är ett ämne som dyker upp här på forumet med jämna mellanrum. Så det lär väl finnas ett par hundra vid det här laget. Jag har ingen egen erfarenhet av arten, men tolkar det som mycket vanligt.

Mvh
Magnus 

67
40
Tonyikalmar:
Har ägt två KP där den normalfärgade vägrade äta i 6 månader efter ett längre strömavbrott. Den jag har nu är piebald och vill gärna äta jämt om hon får. Så tror snarare det är lite lotteri hur dom är med aptiten. 

40
11
Alfa99:

Har ingen egen KP men har hört att det är väldigt vanligt att dom matvägrar speciellt om du har lite lägre/högre temperaturer då menar jag inte helt fel utan menar t.ex 1-2 grader för lågt i kalla delen av burken eller lite för varmt i varma ändan.

däremot om har bra temp, luftfuktighet och mycket gömställen och sånt så är det inte så vanligt att dom matvägrar om dom inte är i öms.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Vet egentligen inte om matvägran är rätt uttryck : ) många (majoriteten) har långa matuppehåll naturligt, både i naturen och i fångenskap. Det är normalt för arten kan man säga. Därför avråder jag alltid nybörjare till kungspytons, att dom kan vara struliga med maten samt gräver ner sig eller ligger gömda dagtid. 

Men ja det stämmer att kungspytons kan äta på ett annat sätt än många andra pytonormar. Sen kan längre matuppehåll vara positivt för många ormarter! 

Sålänge man är medveten om det och påläst så blir det inga problem. Värre om man förväntar sig att ormen alltid ska äta, året runt. 

Skillnad mellan normalfärgade och framtagna färgvarianter kan jag inte svara på. Tror mer det sitter i arten än i utseendet på individen faktiskt. Men inavel under hundratals eller fler generationer gör säkert inte arten en tjänst på sikt om man uttrycker sig diplomatisk. Problemen brukar bli fler och värre när arter avlas så kraftigt som kungspytons gör, bla. 

Alla är såklart individer och fungerar lite olika, som med alla djur och arter : )
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild