Matvanor - Nytt husdjur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
BKBG:
Har precis skaffat en majsorm på 4 år. En hane. Den förra ägaren sa till mig att han matar med fullvuxen mus varje vecka. Jag tycker att det är alldeles för tätt mellan matning. Kan jag börja mata varannan vecka direkt eller ska jag sakta trappan ner? Alltså att mata efter 1,5 vecka några gånger och sedan varannan.

Medlem i SkHF
1041
1169
NellyNiklas:

Varje vecka låter som alldeles för tätt i mina öron. Är det så att ormen kan arbeta av överskottet när den slingrar omkring i terrariet så visst, men även då tror jag det är för tätt. Chansen är överhängande att ormen blir överviktig. Det märker du om den börjar utveckla veck i skinnet när den böjer kroppen, och känns "mjuk" eller "squishy".

Varannan vecka låter mer rimligt. Var tredje vecka är kanske inte helt orimligt heller. När jag hade rutpyton så matade jag efter att den bajsat och visade aktivt jaktbeteende. Under årens lopp gick det från en liten mus i veckan till en råtta i månaden eller var 6e vecka.

Mvh
Niklas

366
157
Linus:
Det behöver nödvändigtvis inte vara alldeles för ofta, snokar är generellt inte riktigt jämförbara med exempelvis pytonormar och boaormar pga den högre ämnesomsättningen - men jag personligen hade nog hållit det snarare till var tionde dag eller så. Det handlar också om hur ormens hälsa verkar vara, är ormen inte det minsta överviktig så bör det heller inte innebära att den blivit övermatad.

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Håller med Linus.

Majsormar (och andra ormar från tempererade områden) äter olika mycket under olika delar av året. Under sommaren behöver det inte vara för ofta att mata 1 gång i veckan men mot hösten så kan matningarna glesas ut för att inför och under dvalan upphöra helt. Sen bör ormens konditoon avgöra med, som har påpekats tidigare.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild