intervall för matning av underviktig mjölksnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
7
Hermanjohansson:
Hej
Jag köpte en 6 år gammal Hondurasmjölksnok (hane) förra veckan. När jag var och hämtade den så såg jag att den var underviktig med en tydlig markerad ryggrad längs med nästan hela kroppen (skulle uppskatta att den är 130 cm lång). Jag ser inga revben och ormen verkar annars må väl, han är aktiv i sitt nya terrarium och har ätit sedan han kom hem till hem till mig. 

Innan jag hämtade ormen så uppgav de förra ägarna att de matat ormen med en mus var 14:de dag, vilket jag inte reagerade på först då jag tänkte att det allmänt är väldigt individuellt hur ofta en orm ska ha mat. Men med tanke på att ormen är underviktig (men åter igen, verkar må väl ändå) så tänkte jag nu mata ormen oftare, men då är min fråga; hur ofta ska man mata en underviktig orm?

Jag tänkte börja någonstans mellan var 7-10 dag, synpunkter?
Jag tänkte även fortsätta mata med möss, eller ska jag kanske överväga att byta till råttor?

Tacksam för hjälp/ Herman

302
254
Bowery:
Hej Herman, det där är ju en svår fråga utan en bild tycker jag.

En orm i fångenskap är ofta övermatad, att man ser lite ryggrad behöver inte betyda att ormen inte fått i sig tillräckligt med föda. Gå över till råtta tycker jag inte känns nödvändigt, en 25-30 grams mus var 10-14e dag låter fullt rimligt, prova även 1 dags gamla kycklingar! Med fördelen kan du ju variera matcykeln en hel del, det mår djuret bara bra utav, behöver inte ge på repeat så att säga just var 10e dag. Nån gång kanske du låter det gå 7-8 dagar och andra gånger uppemot 16-17 dagar mellan mat. 

Lycka till!

10
7
Hermanjohansson:
Hej och tack för svaret. Jag kanske skulle ha börjat tråden med och fråga om min orm är (farligt/riskabelt) underviktig eller inte. Bifogar den "bästa" bilden jag lyckades få på han där man ser ryggen, men kanske svårt att se. Ryggraden syns betydligt mer IRL. Självklart vill jag inte vill göda upp honom och få motsatsen, är endast intresserad av vad som är bäst för ormen. Ska bara ha han som husdjur. Just nu är jag inte så orolig för honom då han verkar må väl ändå, men jag vill ändå fråga om råd.

302
254
Bowery:
Hermanjohansson skrev:
Hej och tack för svaret. Jag kanske skulle ha börjat tråden med och fråga om min orm är (farligt/riskabelt) underviktig eller inte. Bifogar den "bästa" bilden jag lyckades få på han där man ser ryggen, men kanske svårt att se. Ryggraden syns betydligt mer IRL. Självklart vill jag inte vill göda upp honom och få motsatsen, är endast intresserad av vad som är bäst för ormen. Ska bara ha han som husdjur. Just nu är jag inte så orolig för honom då han verkar må väl ändå, men jag vill ändå fråga om råd.

Tackar för bilden.
Jag tycker inte utifrån den där bilden ser "extremt" ut på nåt sätt, sen är den nog allt lite snålt matad, vet du strl på bytesdjuren den fått? Utan att på nåt sätt veta så känns det som den fått både mat något för sällan och kanske framförallt för små byten? 

Kör matning ca var 7-14 e dag,med variant några veckor framåt, gärna så stort bytesdjur den klarar,hmm vad nu det kan vara, 25-30 gram känns stort utifrån att sett den där bilden.
Sen ska man komma ihåg att ormar klarar sig månader o till med uppemot år utan föda, så du kan sitta lugnt i båten sålänge den är pigg o alert och allt övrigt verkar bra med den :)

10
7
Hermanjohansson:
Vet tyvärr inte storleken på möss han tidigare har fått. När jag matade han så fick en mus på uppskattningsvis 30 g och det var inga problem, så kör nog på den storleken.
Åter, är just nu inte orolig men skönt att bolla med någon annan hur man ska fortsätta. Så tack för det!

302
254
Bowery:
Hermanjohansson skrev:
Vet tyvärr inte storleken på möss han tidigare har fått. När jag matade han så fick en mus på uppskattningsvis 30 g och det var inga problem, så kör nog på den storleken.
Åter, är just nu inte orolig men skönt att bolla med någon annan hur man ska fortsätta. Så tack för det!

Amen klarar han 30 g är det super,bara fortsätta ge det då :)
Även kyckling som sagt, för variationen, min nigirita var galen i kyckling, åt med riktigt bra aptit :) sen är ju 1 dags gamla kycklingar riktigt bra pris på i regel, typ 40 spänn för 1 kilo, o det är rätt så många i ett paket:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild