Skäggagam var fylld "blåsa"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
0
Gecko_Man:
Hej vi fick nyligen ta över en skäggagams hona på ca 4 år. Hon hade en bit torkat öms kvar på ryggen såg det ut som så jag kände försiktigt om det va löst och då såg jag att det kom ut lite gult/genomskinligt var och att det va en liten varfylld säck inte öms. Googlat som en idiot men hittar inget som liknar det alls. Hon är väldigt pigg med god aptit och inget abnormalt beteende så min tanke är att det kanske kan va ett litet sår hon har haft som blivit fyllt med sår vätska? Har någon sett nått liknande eller vet vad det kan vara? Har ingen bild tyvärr. Sambon tömde blåsan på var och tvättade området. Det va inget stort och inte mycket som kom ut. Är mest orolig om det är smittsamt då vi planerat att ha henne ihop med en annan i nuläget.

9
0
Gecko_Man:
Kan även påpeka att värmelampan va riktigt låg och inget skydd så det kanske kan ha blivit att hon har bränt sig på den. Skulle det kunna bildas en blåsa av det kanske?

5473
4192
Tropfrog:
Jag skulle tagit henne till veterinären och få det undersökt.

Det är inre lämpligt att ha två skäggagamer i samma terrarium.

Mvh
Magnus 

9
0
Gecko_Man:
Tanken är inte att ha dom tillsammans under en lång period. Och har man utrymmet för det kan man absolut hålla skäggisar ihop. Kommer åka in med henne imorgon.

5473
4192
Tropfrog:
Jag skulle tänka efter mer än en gång innan jag sätter ihop en sjuk och en frisk skäggagam. Djur är ovanligt duktiga på att utnyttja varandras svagheter. Det där med utrymme håller jag med om. Är det bara tillräckligt stort och smart inrett så kan man ha hur många skäggagamer som helst tillsammans. Men vad är tillräckligt stort? Här gäller minst 1+1<4. Om en skäggagam hålls i 1,5 kvadratmeter så kan man försöka sig på två i 6 kvm. Gärna mer och det är helt utan garantier. Ödlor som framgångsrikt hållts tillsammans under lång tid kan helt plötsligt ge sig in i revirstrider. Att samhålla skäggagamer är aldrig platsbesparande, tvärtom.

Mvh
Magnus 

9
0
Gecko_Man:
Håller helt med dig. Tanken med att sätta ihop dom ett tag va för jag vill bygga en bakgrund i hennes terrarium men innan vi fått besked från veterinären så tänker jag såklart inte riskera något! Mvh Thim
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild