Ödlan sätter i halsen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
5
Naz:
Hej!

min lilla dvärgskäggagam har svårt att äta dubia. Jag köpte dubia för att jag tyckte det var lite krångligt med syrsorna. Jag har i olika storlekar och nu har det hänt två gånger, senast idag, att dubian verkar fastna i hennes hals :( Det såg skitläskigt ut, hon ryckte i kroppen och munnen var öppen, det syntes tydligt att något satt fast. Jag tog upp henne och strök henne försiktigt över skägget och då lyckades hon till slut svälja. Men hon kämpade länge och hon verkade lite medtagen efteråt. Första gången det hände lyckades hon få ut dubian och sen åt hon upp den. Hon blir så ivrig när hon får mat och liksom slukar insekten. Jag trodde vi skulle förlora henne idag :( Är det vanligt att dom sätter i halsen? Hon är fem månader gammal. Jag försöker välja dom mindre insekterna från petboxen men jag är så rädd att något ska hända henne nu. Kanske någon annan har liknande erfarenheter? Är det nåt särskilt jag behöver tänka på? Jag är ny på reptiler och just nu har jag samma skräck som jag hade när min dotter var mindre att hon skulle sätta i halsen. Min dotter tyckte förstås också att det var väldigt otäckt att se vår ödla rycka och kväljas så där.

Tack
/Naz

95
75
Nina_Fiji:
Hej det där låter otäckt! Storleken på insekter brukar man rekommendera ska vara lika stora som längden mellan ödlans ögon. Den storleken bör inte vara ett problem för er ödla. Testa någon annat foder insekt som mjölmask eller vaxmott larver. Glöm inte även att ge den sallad och grönsaker. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild