Små ohyror ii vivarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

169
38
Maaajaa:

Efter en lång dag så kom jag äntligen hem till mina små tjejer varav 2 är leopardgeckos (separerade såklart) samt en skäggagam.
Efter en snabb blick i vattenskålen inne hos skäggagamen så stötte jag på detta. Ingen aning om vad de kan vara för något men hela skålen kryllar av insekts(?) döda lik såvitt jag ser. De kan inte vara mer än någon millimeter och jag kan endast ana små ben på vissa..

För att tillägga så har jag även fått syn på liknande varelser härja omkring inne i alla mina reptilers terrarium fast då inte i mängder utan si så där en. 

Jag har helt enkelt antagit att det kanske är någon sorts bananflugor/fruktflugor eller något liknande i nykläckt form och har därmed inte lagt större vikt i detta tills jag upptäckte vattenskålen.

Om jag inte misstar mig så tror jag de är samma djur som härjar inne i terrarierna som i vattenskålen, dock inte granskat de fritt vandrande noggrant utan försökt "utrota" dem och bort från terrarierna.

Någon som har någon aning om vad dessa kan vara för något? Skadligt för reptilerna?

Mvh Maja!

168
100
Sockerfar:
Svårt att se på bilden genom en telefon men ser ut som trips. Växtohyra. Men kan ha fel

5473
4192
Tropfrog:
Jag har inte en aning om vad det är, men förundras lite över att folk (inte bara du) identifierar allt smått som rör sig i terrariet som ohyra innan de ens vet vad det är. Tänk om det är nyttodjur? De flesta småkryp som dyker upp i terrarium gör det för att det finns resurser de kan leva av däri. Om de inte skadar djur eller växter är de sannolikt nyttiga nerbrytare som man vill ha. Jag vågar påstå att det är det absolut vanligaste, inte att de är ohyra.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild