Värt att rädda surt terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
5
Sinta:
Mitt pilgifts terrarium har blivit övervattnat pga att vatten nivån är svår att se, det spelar ingen roll hur det hände för det har hänt, det luktar absolut illa, är det värt att rädda eller är det bara att slänga bort substratet och börja om?

Medlem i GHF
3136
1748
EmanuelKarl:

Sinta skrev:
Mitt pilgifts terrarium har blivit övervattnat pga att vatten nivån är svår att se, det spelar ingen roll hur det hände för det har hänt, det luktar absolut illa, är det värt att rädda eller är det bara att slänga bort substratet och börja om?

Definitivt dags att byta ut.

Även om det i detta fallet verkar bero på övervattning skulle jag se över valet av substrat, ren kokosfiber, (död) mossa osv. bryts snabbt ner till en äcklig gegga som kan orsaka infektioner för grodan medans t.ex bark bryts ner mycket långsamare.

26
5
Sinta:
EmanuelKarl skrev:

Definitivt dags att byta ut.

Även om det i detta fallet verkar bero på övervattning skulle jag se över valet av substrat, ren kokosfiber, (död) mossa osv. bryts snabbt ner till en äcklig gegga som kan orsaka infektioner för grodan medans t.ex bark bryts ner mycket långsamare.

Har du några rekommendationer på bark? Märken osv? Infektioner är det sista man vill ha

Medlem i GHF
3136
1748
EmanuelKarl:
Sinta skrev:

Har du några rekommendationer på bark? Märken osv? Infektioner är det sista man vill ha

Jag har köpt barken från djuraffären (billigare där än om man köper t.ex orkidébark från blomsteraffären, men vilket fungerar). Jag tror jag har från Terra Exotica just nu men finns många märken som fungerar. Du vill förmodligen inte ha alltför grov bark (såsom de gigantiska pinjebarksbitarna man får om man köper en stor säck i blomsteraffären), men inte heller alltför liten och klen då den bryts ner snabbare. Har hört någon nämna att ny pinjebark har mycket terpener i sig, vilket kan vara skadligt för vissa djur, så därför är det rekommenderat att vänta några veckor innan man släpper in djur om man har just pinjebark. Jag är lite skeptisk till detta och har själv slarvat någon gång, men värt att nämna i alla fall. 

Detta kanske du redan vet/har, men skriver det ändå. Substratet bör täckas med ett lager döda löv. Det är mer naturligt och gör så att grodan inte får massa substrat som fastnar på den. Man brukar säga att grodorna gillar att ha "torra fötter och blöt rygg". I praktiken innebär det att de bara vill ha småfuktiga (inte konstant blöta) ytor att sätta på och ha fukt som kommer ovanifrån från regelbunden sprayning och begränsad ventilaton, inte från ett blött substrat.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild