Tropfrog skrev:
Visst är det tråkigt med folk som släpper ut djur. För jävligt helt enkelt.
Men i princip all ormar som upptäcks hamnar i nyheterna. Det har vad man kallar högt nyhetsvärde. Hade varje sköldpadda, hamster, marsvin, guldfisk eller annat sällskapsdjur som hittats fritt i naturen blivit nyhet så hade vi drunknat i dem.
Jag tror att ormägare generellt är mer ansvarsfulla med sina djur än ägarna av många av de billiga sällskapsdjur. Varje upphittat djur hamnar i nyheterna och drar alla ormägare i skiten. Moralpanik varje gång för att en orm är lös när det i själva verket är precis lika mycket lidande oavsett vilket djur som släppts ut.
Mvh
Magnus
Stämmer säkert, men jag upplever att det har varit många händelser kopplat till hobbyn det senaste 1-2 åren. Avsevärt mer än åren tidigare. Mediavärdet kring icke svenska reptiler i svensk natur har alltid varit lika hög, men post covid har det varit absurt.
Senast i veckan har det en upphittad majsorm i någon rabatt, innan dess de två pytonormarna ovan. Några veckor innan det var det en majsorm på en golfbana. Sen har vi incidenten i här i Skåne med 800 misskötta djur som fått flitig publicitet. Sen har vi Reptilgrottan som nyligen hamnade på tapeten. Därtil några äldre incidenter som den källare som brann upp med åtskilliga djur som strök med, och den källare som man hittade en massa döda djur i som ingen i hyreshuset ens kände till. Vi har även det tillslaget som gjordes vid Tullen med en tydligen känd person.
Det var varit mycket helt enkelt de senaste 1-3 åren. Mer än vanligt vill jag påstå.
Sjukt tråkigt och inget som bidrar till en bättre bild av vår hobby, speciellt med alla ögonen som stirrar på oss från samhällets alla håll och kanter.
Mvh
Niklas