skäggagam eller dvärgskäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Andreasson:
hej jag och min dotter har fått upp ögonen för ödlor.
vi funderar på en skäggagam då vi gärna vill kunna hålla i den osv.
sett många videos på tama skäggagamer men knappt några på dvärg arten. någon här som vet om dem är lika som den den större varianten?

5473
4192
Tropfrog:
Det finns inga tama ödlor. De är inte domesticerade djur som hundar, katter och marsvin. Hantering är stressande för dem ich bör hållas till ett minimum.

Mvh
Magnus 

2
0
Andreasson:
Tropfrog skrev:
Det finns inga tama ödlor. De är inte domesticerade djur som hundar, katter och marsvin. Hantering är stressande för dem ich bör hållas till ett minimum.

Mvh
Magnus 

nej det förstår jag att inga ödlor är tamdjur.
ny på ödlor och vill ha någon enkel dagaktiv ödla. och med "tam" menar jag en som gärna ej biter och blir hysterisk om man behöver ta i den vid tex rengörning osv.

skäggagamen ska vara en relativt bra ödla har jag läst mig till. undrar om dvärg sorten är likadan eller om dem är mer rädd.

729
387
Johnexotics:
Andreasson skrev:

nej det förstår jag att inga ödlor är tamdjur.
ny på ödlor och vill ha någon enkel dagaktiv ödla. och med "tam" menar jag en som gärna ej biter och blir hysterisk om man behöver ta i den vid tex rengörning osv.

skäggagamen ska vara en relativt bra ödla har jag läst mig till. undrar om dvärg sorten är likadan eller om dem är mer rädd.

Kan man inte säga om ena är mer rädd än den andre. Då alla djur är individer. Min bror hade en dvärg som var rätt " tam" eller hur man vill säga kom alltid fram när han hade maskroser med sig. Men som Magnus skriver Man ska inte räkna med att man kan har en "tam" ödla 

10
14
Jackz:
Du kan få din skäggis chill men som PK folket sa  att reptiler blir inte tama utan dom blir bara Vana.

Men håller du inte på mkt med/och runtomkring din reptil så skapar ni inga direkta band emellan er!

man får börja försiktigt i terrariet och läsa av reptilen, e den stressad osv och göra det i korta stunder i början, man bör absolut hantera sin reptil så att den kommer må bra resten av sitt liv med för dom lever många år,
och ska den hålla på bli stressad varje gång du kommer nära, ska in i terrariet o fixa o städa osv så lever den ett stressigt långt liv vilket inte är bra
..
tämjer du ner den så att den blir van vid dig omkring och att du hanterar den så kommer den leva ett långt och lyckligt liv utan stress, men det ska vara positiva hanteringar och reptilen ska inte uppfatta det som negativt och trauma, därför e det viktigt att du visar den respekt tills den förstått att du inte alls är något hot och därefter kan du ta nästa steg.

Mvh JaCkz Reptiles

5473
4192
Tropfrog:
Jag har haft mina ödlor I 5 år nu utan att någonsin hanterat dem. Lever de kortare då? Är de mer olyckliga och stressade för det?

Jag tycker att du vänder på diskussionen till något som är helt orealistiskt. Det kan ju inte i rimlighetens namn vara så att ödlor lever längre och blir lyckligare av hantering. Jag är helt säker på att det är tvärtom. Förutom livslängden då som jag inte tror påverkas nämnvärt av stress.

PK var en intressant formulering. Jag har aldrig någonsin sett en politisk debatt om detta. Jag bryr mig mer om djuren än politiker. Jag backar inte för att någon kallar mig PK. Hantering är stressande för djuren och skall hållas till ett minimum. Visst, ibland kan det vara nödvändigt. Men det finns ingen som helst anledning att "vänja" djuret vid det. Någon jämförde det med att sticka nålar i sitt barn regelbundet för att de skall vara vana vid det och inte bli stressade när det är dags för vaccinering. Det tycker jag är en bra jämförelse. 

Mvh
Magnus 

16
5
Naz:

Andreasson skrev:
hej jag och min dotter har fått upp ögonen för ödlor.
vi funderar på en skäggagam då vi gärna vill kunna hålla i den osv.
sett många videos på tama skäggagamer men knappt några på dvärg arten. någon här som vet om dem är lika som den den större varianten?

Hej! Jag har ingen erfarenhet av vanliga skäggagamer men jag och min dotter har ganska nyss köpt en dvärgskäggagam som vi är väldigt förtjusta i! Hon är en unge än och tolererar att vi är med händerna i terrariet och att vi flyttar på henne om det behövs eller håller henne i handen en liten stund. Hon är väldigt söt och det är roligt att titta på vad hon har för sig i sitt terrarium. Hon verkar föredra min dotters mindre händer och ljusare röst. Hon är också ganska lätt att tolka tycker jag. Min dotter känner att hon har fått ett ”riktigt” husdjur men hon förstår att ödlan också måste lämnas ifred i sitt terrarium. Så, med vår hittills ganska ringa erfarenhet, vill jag rekommendera dvärgskäggagam som husdjur :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild