Istället för syrsor? Dvärgskäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
5
Naz:
Hej! Vi har nu haft vår dvärgskäggagam, en liten unge, i drygt två veckor och jag tycker det är krångligt med syrsorna. Dom är snabba och gömmer sig i små håligheter i inredningen innan vår ödla hinner fånga dom. Sen ligger dom där och trycker tills jag letar reda på dom. Har testat att hälla ut flera i terrariet samtidigt, en åt gången, hålla fram en sprattlande syrsa med plasttång framför ödlan (då blir ödlan bara rädd). Jag vill inte ha levande syrsor i terrariet under natten, har hört/läst att dom kan bita ödlan då. Ödlan äter gärna syrsor men eftersom dom ligger och gömmer sig märker ju inte alltid ödlan att dom är där. Finns det någon annan, smidigare, insekt jag kan mata med? Ödlan får en skål med diverse grönsaker varje dag men den rör den inte, än så länge. Den dricker inte vatten heller så jag ger den några droppar från en pytteliten medicinsk spruta varje kväll. Vi är så glada över vår fina ödla men det känns som att jag misslyckas med att ta hand om den p g a syrsorna, att den inte äter sallad/grönsaker och att jag behöver ge den vatten. Hjälp?

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Absolut någon art av kackerlackor, gärna flera olika :) 
Mycket enkla djur att hålla, avla osv osv. Bästa foderdjuret tycker jag och många andra. Ordet kackerlacka har ju ett dåligt rykte generellt men med lite kunskap märker man att ryktet är betydligt värre än verkligheten... Finns skötselråd här på sidan och flera säljare. Ett billigt högklassigt foder om dom utfodras bra, som med alla djur som ska bli mat åt ett annat djur :) 

16
5
Naz:

Jonas_ skrev:
Absolut någon art av kackerlackor, gärna flera olika :) 
Mycket enkla djur att hålla, avla osv osv. Bästa foderdjuret tycker jag och många andra. Ordet kackerlacka har ju ett dåligt rykte generellt men med lite kunskap märker man att ryktet är betydligt värre än verkligheten... Finns skötselråd här på sidan och flera säljare. Ett billigt högklassigt foder om dom utfodras bra, som med alla djur som ska bli mat åt ett annat djur :) 

Hej, tack för svar! Jag har läst lite om dubia - är det typ såna du menar? Kan dom alltså ersätta syrsor i a f tills vår ödla är lite större? Nu ikväll attackerade en stor jävla syrsa ödlans huvud, och ödlan blir ju superstressad av att jag är där och försöker fånga syrsan och vänder på inredningen för att hitta den. Jag fick tag på den tillslut och valde att ta bort den eftersom den var för stor, snabb och elak. Ska till reptilaffären om någon dag och kan ju fråga då om jag kan köpa kackerlackor istället. Ska läsa på om hur dom ska skötas och utfodras!

5473
4192
Tropfrog:
Dubia är en av arterna kackerlackor som är bra foder, men det finns fler.

Kackerlackor kan helt och hållet ersätta syrsor som mat åt din ödla. Både nu och i framtiden.

Mvh
Magnus 

16
5
Naz:

Tropfrog skrev:
Dubia är en av arterna kackerlackor som är bra foder, men det finns fler.

Kackerlackor kan helt och hållet ersätta syrsor som mat åt din ödla. Både nu och i framtiden.

Mvh
Magnus 

Ok, tack, då ska jag kolla mer på det. Är inte sugen alls på att släppa in fler syrsor till vår lilla ödla.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Naz skrev:

Hej, tack för svar! Jag har läst lite om dubia - är det typ såna du menar? Kan dom alltså ersätta syrsor i a f tills vår ödla är lite större? Nu ikväll attackerade en stor jävla syrsa ödlans huvud, och ödlan blir ju superstressad av att jag är där och försöker fånga syrsan och vänder på inredningen för att hitta den. Jag fick tag på den tillslut och valde att ta bort den eftersom den var för stor, snabb och elak. Ska till reptilaffären om någon dag och kan ju fråga då om jag kan köpa kackerlackor istället. Ska läsa på om hur dom ska skötas och utfodras!

Ja dubia är nog den vanligaste kackerlackan vi i hobbyn använder som foder. Men finns väldigt många olika arter! Jag skulle definitivt ersätta syrsorna med dubia, eller annan art kackerlacka. Syrsor tycker jag är rätt svåra att hålla, jämfört med olika kackerlackor som ofta har lägre krav. 

Har man en liten odling hemma i en plastlåda har man alltid tillgång till foder i alla möjliga storlekar. Billigt i längden. Utfodrar man med insekter är det nästan ett måste att föda upp själv. Dessutom vet man exakt hur djuren vuxit upp, vad dom ätit, hur dom bott osv osv... bara fördelar :) lycka till. 

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Jag ska nämna lite om vatten också :) 
Väldigt många ödlor/reptiler som lever i torrare miljöer/klimat dricker inte naturligt ur en vattenskål eller ansamling vatten som många andra djur kan göra. Dom får i sig den mesta vätskan genom sitt foder, alltså insekterna och det gröna. Därför är maten väldigt viktig att den innehåller allt det djuret behöver. På många platser som är torrare dagtid kan dagg bildas tidig morgon eller kvällar, det utnyttjas av många djur i dom miljöerna. En del ödlor tar även upp fukt och vätska genom huden :) 

Nu säger våran svenska djurskyddslag att alla djur ska ha tillgång till färskt dricksvatten varje dag så därmed måste man ju såklart använda vattenskål i terrariet, sen om djuret kommer dricka ur den är en annan fråga :) hoppas du förstår vad jag menar och att det gav dig lite tips. 

Bara för att man inte ser djuret lapa vatten ur skålen betyder inte det att individen inte får i sig vätska.. när man utfodrar rätt och bra samt att miljön den bor i är anpassat efter artens behov. Hoppas det inte blev krångligt att förstå :)

16
5
Naz:

Jonas_ skrev:
Jag ska nämna lite om vatten också :) 
Väldigt många ödlor/reptiler som lever i torrare miljöer/klimat dricker inte naturligt ur en vattenskål eller ansamling vatten som många andra djur kan göra. Dom får i sig den mesta vätskan genom sitt foder, alltså insekterna och det gröna. Därför är maten väldigt viktig att den innehåller allt det djuret behöver. På många platser som är torrare dagtid kan dagg bildas tidig morgon eller kvällar, det utnyttjas av många djur i dom miljöerna. En del ödlor tar även upp fukt och vätska genom huden :) 

Nu säger våran svenska djurskyddslag att alla djur ska ha tillgång till färskt dricksvatten varje dag så därmed måste man ju såklart använda vattenskål i terrariet, sen om djuret kommer dricka ur den är en annan fråga :) hoppas du förstår vad jag menar och att det gav dig lite tips. 

Bara för att man inte ser djuret lapa vatten ur skålen betyder inte det att individen inte får i sig vätska.. när man utfodrar rätt och bra samt att miljön den bor i är anpassat efter artens behov. Hoppas det inte blev krångligt att förstå :)

Hej! Tack! Jag har en liten vattenskål i terrariet och sen sprayar jag glasväggarna, växten och lite på ödlan med jämna mellanrum. Jag har också gett henne vatten att dricka från en liten medicinspruta. Hon äter inte så mycket grönsaker än men jag sprayar salladen med vatten innan jag ställer in skålen. hoppas jag gör rätt!

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Naz skrev:

Hej! Tack! Jag har en liten vattenskål i terrariet och sen sprayar jag glasväggarna, växten och lite på ödlan med jämna mellanrum. Jag har också gett henne vatten att dricka från en liten medicinspruta. Hon äter inte så mycket grönsaker än men jag sprayar salladen med vatten innan jag ställer in skålen. hoppas jag gör rätt!

Vattenskål och spraya/duscha med vatten en eller nån dag i veckan tror jag är bra! 
Ju yngre ödlan är ju mer insekter brukar dom äta, grönsaker brukar komma mer med åldern även om det är individuellt också. 
Har man nyttiga insekter som innehåller bra näring, en bra variation på det gröna och sprayar nångång emellanåt så tror jag absolut det räcker och att man gör "rätt" :) 

Att ge vatten i spruta ska egentligen inte behövas, men kan å andra sidan vara ett bra sätt att skapa band med ödlan. Om det inte är tvång eller liknande när den dricker. Hoppas allt går bra för er. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild