Växter och Jord till majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

40
11
Alfa99:

Skulle behöva tips på tåliga växter som inte blir totalt förstörda och mosade av en majsorm samt substrat/jord som hade funkat till detta.

tänkte inte nödvändigtvis göra ett Bioaktivt med Isopoder och sånt men med levande växter iallafall.

Har hittat www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.20299/terra-exotica-cocos-ground-5-kg-fin-70-liter
Antar att detta borde funka bra men frågan är om man ska blanda ut det med sand, större bark bitar för att det ska bli lite grövre? alternativt mossa.

720
383
Johnexotics:
Jag kör solmull jag köper från Plantagen sen blanda med sand mossa löv . Växter med gräver rötter är att rekommendera 

40
11
Alfa99:

Johnexotics skrev:
Jag kör solmull jag köper från Plantagen sen blanda med sand mossa löv . Växter med gräver rötter är att rekommendera 

Är inte Solmull torv? Kommer växter klara sig i det?
Sen läser jag lite om bioaktivt och det verkar ju vara bättre på alla sätt. ser att du har kommenterat i flera olika bioaktiva trådar här på TD, har du kanske några tips på bioaktivt.

Har inte byggt klart terrariet än men det kommer vara 150x60x60 och ska bygga en egen bakgrund.
vilka isopoder och hoppstjärtar ska man ha? läst något om att dom behöver olika luftfuktighet men sen kanske ett majsorms terrarie är i guldzonen så alla olika sorter fungerar.

5384
4125
Tropfrog:
Jag gillar varken cocosfibrer eller torv so. Huvuddel i bioaktivt. Det kladdar ihop alldeles för snabbt.

Använd främst grövre material. Pinjebark, täckbark, Coco husk, träkol, torkade löv, sphagnum etc. En liten del sand skadar inte. Sen runt 20% jord. Blanda gärna in någon väl komposterad organisk gödning. Worm casting är bra.

Mvh
Magnus 

720
383
Johnexotics:
Alfa99 skrev:

Är inte Solmull torv? Kommer växter klara sig i det?
Sen läser jag lite om bioaktivt och det verkar ju vara bättre på alla sätt. ser att du har kommenterat i flera olika bioaktiva trådar här på TD, har du kanske några tips på bioaktivt.

Har inte byggt klart terrariet än men det kommer vara 150x60x60 och ska bygga en egen bakgrund.
vilka isopoder och hoppstjärtar ska man ha? läst något om att dom behöver olika luftfuktighet men sen kanske ett majsorms terrarie är i guldzonen så alla olika sorter fungerar.

jadå funkar utan problem k

40
11
Alfa99:

Tropfrog skrev:
Jag gillar varken cocosfibrer eller torv so. Huvuddel i bioaktivt. Det kladdar ihop alldeles för snabbt.

Använd främst grövre material. Pinjebark, täckbark, Coco husk, träkol, torkade löv, sphagnum etc. En liten del sand skadar inte. Sen runt 20% jord. Blanda gärna in någon väl komposterad organisk gödning. Worm casting är bra.

Mvh
Magnus 

Har massa Coco husk så det är ju bra, har du några tips på vart man kan köpa allt detta hellst från samma ställe.

5384
4125
Tropfrog:
Alfa99 skrev:

Har massa Coco husk så det är ju bra, har du några tips på vart man kan köpa allt detta hellst från samma ställe.

Om du redan har Coco husk så kan du köpa allt utom torkade löv i ditt lokala garden center. Torkade löv samlar du i naturen.

Mvh
Magnus 

40
11
Alfa99:

Är det några lövsorter som inte är att rekommendera eller funkar allt?
Vill/kan man köra löven i ugnen för att få bort oönskade kryp?

5384
4125
Tropfrog:
Jag använder magnolialöv. Verkar vara de bästa av vad som finns i Sverige. Jag kör mina I ugn.

En del använder ek. Björk är ganska så värdelöst eftersom det bryts ner väldigt snabbt. Vad jag vet finns inga löv som är farliga i Sverige. Vill man gå all in så finns catappa löv i välsorterade akvariebutiker. Svindyrt, men sägs vara bra.

Mvh
Magnus 

40
11
Alfa99:
Okej finns ingen magnolia inärheten vad jag vet men föräldrarna har en stor ek på tomten så där kan jag plocka löv.

Kan man lägga dom i plastpåsar eller liknande efter man torkat dom för att dom ska hålla längre eller är det att plocka när det behövs?

Tack för tipsen magnus.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild