UNDERLAG TILL BCC/KUNGSBOA

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
hugosreptiler:
HEJ JAG SKA SKAFFA EN BCC OCH JAG UNDRAR VAD MAN KAN ANVÄNDA FÖR UNDERLAG TILL DEN

mvh hugo 

302
254
Bowery:
Torv,coco husk,sand.. tjaa, blanda ihop om du vill , själv kör jag grövre kokos endast till mina större. Ska du ha öken eller bio? Är det adulta eller juvie? Hur som, ovan nämnda substrat passar utmärkt till BCI/BCC ,vuxen som liten, blanda ihop eller kör separat.

Är det ungar tycker jag ALLTID papper är det bästa, iaf innan man vet de funkar med avföring osv.

5384
4125
Tropfrog:
Papper är förövrigt olagligt som underlag. Kan vara bra att veta.

Mvh
Magnus 

302
254
Bowery:
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

Jo jag är medveten om det. Dock så kan den som satt den lagen inte ha vidare mycket kunskap om små små herptiler. Jag tycker personligen papper är outstanding i regel de första 4-6 månaderna, just för enkelheten att kunna studera avföring m.m, så allt ser bra ut. Har du substrat kan det både vara svårt att hitta samt analysera avföringen om den "kladdat" in sig i just substratet. Men som du säger, det är olagligt med papper,så jag får omedelbart sluta med det så jag slipper långa o dryga fängelsestraff, sätta mig själva i första rum framför djuret.

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

Vart (i vilken lag) står det att papper är olagligt som underlag? Finns det exempel på domar?

210
109
Norrby89:
Daniel81 skrev:

Vart (i vilken lag) står det att papper är olagligt som underlag? Finns det exempel på domar?

tekniskt sätt så är det inte olagligt, men det finns skrivet hos jordbruksvärket att reptiler måste hållas i liknande miljö som dom lever i ute i det fria, dvs inte papper utan någon form av naturligt substrat baserat på vart djuret lever i det vilda.

Sen så används det som står hos jordbruksvärket mer eller mindre som lagar även om det tekniskt sätt inte är faktiska lagar.

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Norrby89 skrev:

tekniskt sätt så är det inte olagligt, men det finns skrivet hos jordbruksvärket att reptiler måste hållas i liknande miljö som dom lever i ute i det fria, dvs inte papper utan någon form av naturligt substrat baserat på vart djuret lever i det vilda.

Sen så används det som står hos jordbruksvärket mer eller mindre som lagar även om det tekniskt sätt inte är faktiska lagar.

En (lekmans) tolkning av ett regelverk är en helt annan sak än att det är olagligt... 

210
109
Norrby89:
Daniel81 skrev:

En (lekmans) tolkning av ett regelverk är en helt annan sak än att det är olagligt... 

Hittar det inte i skrivande stund men är ganska säker att det står väldigt ordagrant och inget som direkt går att missförstå, oavsätt lekman eller inte.

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Ok. Då är vi nog väldigt många som håller ormungar på ett olagligt substrat...

Hittade för övrigt denna: www.terrariedjur.se/forum/thread/2235

Om det stämmer eller inte har jag ingen aning om men tydligen så ansåg en handläggare på JBV att papper var ok 2014.

5384
4125
Tropfrog:
Som föregående talare skriver så är det altså L80 som styr länsstyrelsernas arbete med djurskydd gällande privat hållning av sällskapsdjur.

Däri står det att djuren skall ha ett naturligt bottensubstrat, då går papper bort.

Det är helt rätt att det inte är en lag, det är ett dokument som länsstyrelserna använder vid inspektion. Ertappas du med papper i dina terrarium vid inspektion så kan inget straff utmätas. Det som händer istället är att du får ett föreläggande om åtgärd. Det är att inte åtgärda enligt föreläggandet som är ett lagbrott med straffansvar.

Så länge du kryper under radarn och inte får några inspektioner så är det lugnt. Har du en gång fått föreläggande så är det i princip förbjudet enligt lag och behäftat med straffansvar att använda papper igen.

Skillnaden mellan lag och L80 är hårfin, men rätt skall vara rätt. Det är inte en lag, bara i princip nästan :). Frågan är om vi här på forumet skall rekommendera nybörjare som kanske inte är fullt inlästa på L80 att använda papper utan att informera om att det faktiskt inte är ok enligt myndigheternas sätt att se på det?

Att diskutera för och nackdelar med papper som bottenmaterial och ha åsikter om L80 är för mig helt ok. Men kanske bra att hålla den diskussionen utanför nybörjares trådar? Kanske inte ens nämna papper för nybörjare?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild