Tips på orm för nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
2
Poppy13:
Hej, jag skulle vilja få lite tips på bra ormar som inte bara lever på marken, alltså semi-arboreal. Vill helst inte ha en så stor orm, har inte riktigt platsen, däremot om den hellre klättrar mer, och vill ha lite mer höjd på terrariet så kan den möjligen vara lite större. Men max är 150cm. Vill hantera den rätt mycket så den måste vara lugn vid det. 

3
1
hugosreptiler:
hej jag skulle  tipsa om en kungspyton eller en grön trädpyton men grön träd pyton kan bli till 120-200cm om du ha nåt mer avanserat men kungspyton är väldigt lugn och är typ så lugn så att man kan kalla den för film orm och den är en av dem bästa nybörjare ormar som finns det finns hur man kan ta hand om deem här på skötsel råd på orm och längsde nere 

MVH HUGO

24
32
Darth_Vader:

Tjena

Har ingen grön trädpyton, kan inget om dem men tror inte det är ormen du söker, ganska dyra i inköp och ganska sköra ormar har jag hört. Rätta mig om jag har fel gärna =) Mer en display orm.

Har däremot en KP, underbara ormar. Ganska billiga i inköp om man köper en normal, blir inte gigantiska MEN är nattaktiva så ligger mest och sover i en grotta. Är väl inga direkta klättrare och våran som många andra är väldigt kinkiga i maten tyvärr. Så är man nybörjare kan man lätt bli stressad om ormen inte äter på kanske flera månader.  Finns i 1000-tals olika kombinationer utav färger och mönster så man kan verkligen få en orm som just du tycker om. 

Nu till en orm som ligger kanske mig närmast om hjärtat, Rysk råttsnok(Elaphe schrenkii)Är nog felstavat men ja.

Det jag har hört, kanonsnälla! Har låtit barn själva hållt i min, aldrig varit minsta problem. klättrar gärna även om dom klassas som marklevande. Äter det som ges inprincip. Vackra såklart! Inte så många som säljer dock, och har gått upp lite i pris i och med inflationen men klart billigare en GTP! och blir i ditt spann, våran är ca 3,5 år och runt 125cm och är en hane ska tilläggas. 

Var inte meningen att köra över ditt inlägg Hugo men tror verkligen inte att en nybörjare ska börja med en GTP men om du absolut vill ha en så Go for it såklart=) Läs på bara först!!

Mvh Kristoffer

302
254
Bowery:
Precis som du säger Kristoffer så är GTP inte så lämplig för nybörjare och exakt, en displayorm, inget man plockar med i onödan. De lever mestadels sitt liv ihoprullad på en pinne, kräver en rätt så noggrann översikt av temp,fuktighet osv. Nja, morelia viridis skulle inte jag rekommendera som första orm.

Boa eller flertalet snokar skulle jag rekommendera, även python av olika slag, dock har ju KP en förmåga att matvägra,kan man ha överseende med det så är den ju rätt lättskött.

305
151
SunshineGeckos:
Rosenboan känns som en bra orm att börja med tycker jag.
Den är inte så stor och oftast väldigt lugn av sig.
Dock är den liksom Kungspytonen mest nattaktiv så gillar man ormar som visar sig mer på dagen så är det kanske inte så kul.
Min brukar dock röra sig även på dagen ibland.

2
3
Northernharrisoni:
En otroligt underskattad underart till den austrensiska rutpyton, är den enda och en av dem mindre papua rutpyton. ( Irian jaya) morelia spilota harrisoni.. den maxar ut i strl omkring 140-150 cm och ligger ofta framme och solar. bra matrespons och lättskött.. den ändrar färg under dagarna från mek till ljus. otroligt varierande mönster och färg:) den är lever utanför australien gör att den inte är lika inavlad som övriga rutpytons.  

5384
4125
Tropfrog:
Poppy13 skrev:
Vill hantera den rätt mycket så den måste vara lugn vid det. 

Hanterar reptiler gör man när det är absolut nödvändigt för reptilens skull inte när man vill det. Visst finns det ormar som accepterar hantering, men de uppskattar inte det. I min mening är lätthanterliga ormar de absolut lugnaste arterna. I min värld är lugna arter de tråkigaste.

Skulle jag någon gång skaffa orm igen så skulle jag satsa på strumpebandssnok. De är aktiva och roliga att titta på, utnyttjar hela terrariet och går att hålla i par eller grupp. Men då bör man ha handskar på när man tvingar dem till umgänge med potentiella rovdjur, kan vara ganska så defensiva.

Så frågan är egentligen om du vill ha en tråkig orm som bara ger dig något när du tvingar den ifrån det hem där den trivs bäst eller om du vill ha en orm som är rolig att titta på där den skall vara?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild