Terrariehygien

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

78
81
c0rr1z:
Hejsan!

Jag har idag en 3 årig Boa c & undrar hur ofta ni tömmer/rengör hela terrariet för att förhindra infektioner osv?

Att man plockar upp avföring och byter vatten m.m är självklart, tänkte mer hur ofta ni byter substrat, torkar av golv/väggar och dylikt :) All input önskas!

Ha det gott, 
Carro

94
75
Nina_Fiji:
Jag putsar glaset efter behov. Jag gör rent vägarna när dom blir smutsiga. Jag byter substratet på den delen dom har gjort sina behov. Sen byter jag allt substrat två gånger om året . Om det är bio aktivt då blandar jag om det med lite ny jord, löv, bark och näring en gång om året. Jag använder blandning av ättika och vatten för att göra rent och grönsåpa. Spolar av inredning med vatten och sprejar med desinformation låter torka i solen. det här gör jag efter behov, men tar all inredning två gånger om året. Med alla mina terrarium så tar det två dagars att göra stor städningen,  men jag tycker att allt ser och luktar rent och fräscht så det här funkar för mig. Alla mina djur är friska och glada. 

302
254
Bowery:
Tycker det beror väldigt mycket på vad för djur man har, samt öken kontra bio. Bioaktivt byter man väl i stort sett aldrig ut? Öken beror väldigt mycket på djur enligt mig, en liten ödla som skiter jämt, blir ju rätt så lätt att man kanske missar nåt här och där. Blodpyton som skiter jättebomb ett par gånger om året, rätt så lätt att bara "punkt" rengöra då tycker jag :) 

Men 1-2 gånger per år anses väl lämpligt att byta substratet, plocka upp piss o skit gör man ju givetvis så fort man upptäcker det,annars börjar det lukta helvete med i öken :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild