EmanuelKarl skrev: En bra packad spindel klarar oftast över en vecka på resande fot, har för mig att jag fick en 12-dagars leverans från Polen en gång och alla utom en levde (alltså typ 6 av 7 om jag minns rätt), men finns alltid en liten risk att den inte klarar sig oavsett frakttid.
Jag skulle aldrig någonsin skicka en spindel innan jag fått pengarna för den och vet inte heller om någon annan skulle göra det. 95% av alla säljare skickar på köparens ansvar, personligen skickar jag alltid på mitt eget då jag tycker det är mycket sjysstare mot kunden, men om något händer är det pengarna tillbaka som gäller, inte att köparen väntat med betalning tills hen får spindeln. Sen att skicka efter att inte kunna nå köparen känns också jättedumt av säljaren. Om en köpare slutar svara på mina meddelanden tänker jag att det antagligen är en oseriös köpare, brukar ge dem någon dag på sig att svara sen struntar jag i konversationen för att sälja till någon annan. Och ja, självklart borde den inte skickats en onsdag.
Jag tycker det känns hyfsat rimligt att försöka kontakta någon med andra medel om de inte svarar på meddelande här på forumet, finns många som inte är så aktiva här.
Jag tycker absolut du ska betala (åtminstone när du får spindeln om den kommer i fint skick) för att säljaren inte ska ha något att klaga på. Även om säljaren gjort misstag vill man som kund inte ha rykte om att vägra betala, sämsta sättet att skaffa vänner på. Sen kan du säga till hen att du var lite missnöjd med när hen skickade, och sedan kan du välja att aldrig handla av hen igen.
Tusen tack för svaret, lättade verkligen på oron. Sömnlösa nätter av oro att den är i fara för det går så många dagar. Sedan vet jag ju ej om människan försökt lura mig eller inte. Hoppas han/hon lurat mig och inte skickat den, hade inte häller skickat till någon som inte betalat eller slutat svara.
Jag skrev i fredas till säljaren att jag är oerhört besviken och irriterad på sättet den gjort detta på, att det mer blir ett påtvingat köp då vi ej pratat mer sedan lördagen. Och att vi ej hade planerat något annat datum än måndagen. Men att är spindeln ok så kommer jag betala.
Men tack igen för svaret!:) ger mig hopp att den mår bra. Jag har förberett ett hem åt den, så jag är redo om nu spindeln kommer.