Ödla eller burk först?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
MagnusB:
Tjenare

Jag skulle behöva lite goda råd. De senaste månaderna har jag ordentligt grottat ned mig i taggsvansvaraner (Varanus acanthurus). Jag inser att jag nog kommer försöka skaffa ett exemplar i framtiden. 

Min fundering. Jag inser att jag kommer vara tvungen att bygga ett terrarium själv (som ska uppfylla L80 och där jag ska få plats med tillräckligt med bottensubstrat). Hur pass vanliga är Ackisar i hobbyn idag? Borde jag försöka tinga en ödla först innan jag bygger? Jag vill ju inte stå med tom burk hur länge som helst.

/Magnus 
Luleå

5473
4192
Tropfrog:
Om det är acki du vill ha så ser jag ingen anledning att inte börja bygga för just den arten. De dyker upp med jämna mellanrum på köp och säljavdelningen, på mässor och de går säkert få via någon handlare i din närhet. Visst kan det ta några månader att hitta rätt djur. Men har du burken färdig är du ju redo att slå till så fort det dyker upp.

Mvh
Magnus 

4
1
MagnusB:
Det låter bra det. Jag grejar nog burken först. 

Tackar Magnus

302
254
Bowery:
Underbar ödla! 

Tänk på att bygga så du kan ha en 30 cm substrat ca, de älskar att gräva,o sova på alla möjliga konstiga ställningar/positioner! Du kommer få dig ett gott skratt emmelanåt :) 

Bygg gärna "in" bark,rötter m.m i substratet,då de gräver gångar,tunnlar m.m där

4
1
MagnusB:
Bowery skrev:
Underbar ödla! 

Tänk på att bygga så du kan ha en 30 cm substrat ca, de älskar att gräva,o sova på alla möjliga konstiga ställningar/positioner! Du kommer få dig ett gott skratt emmelanåt :) 

Bygg gärna "in" bark,rötter m.m i substratet,då de gräver gångar,tunnlar m.m där

Tackar för svar!

Ja, de verkar vara väldigt roliga ödlor :)

Hade tänkt sikta på 30-40 cm substrat. Vad menar du med bygga in bark och rötter? Menar du att jag t ex borde fästa stora grenar? Eller lägga ned prylarna i substratet? 

302
254
Bowery:
MagnusB skrev:

Tackar för svar!

Ja, de verkar vara väldigt roliga ödlor :)

Hade tänkt sikta på 30-40 cm substrat. Vad menar du med bygga in bark och rötter? Menar du att jag t ex borde fästa stora grenar? Eller lägga ned prylarna i substratet? 

Extremt roliga! :)

Att du kanske lägger rötter,bark m.m i botten och sen häller på substrat, så kommer de gräva rejält och få utlopp för sin kreativitet;)

302
254
Bowery:
Vidare så älskar de värme, jag körde hotspot på uppemot 55-60 grader, kalla sidan ca 27-30 , nattetid stängde jag av allt, det är ingen fara att det går neråt 20-22 grader nattetid. 

Mycket grenar o pinnar med! Kör hårt, hellre för mycket än för lite :)

4
1
MagnusB:
Bowery skrev:
Vidare så älskar de värme, jag körde hotspot på uppemot 55-60 grader, kalla sidan ca 27-30 , nattetid stängde jag av allt, det är ingen fara att det går neråt 20-22 grader nattetid. 

Mycket grenar o pinnar med! Kör hårt, hellre för mycket än för lite :)

Då hajar jag. Prylarna under substratet. Låter vettigt.

Jo jag vet att de gillar värme. 60 grader är ju lite bananas :) men kommer man från "down under" så... Planen när väl burk osv är på plats att greja bra hotspot (med värmegradient). 

Tack Bowery!

302
254
Bowery:
Varsågod mange o lycka till!

274
210
AndreasB:
Burk först.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild