Mossa till Afrikanska tjocksvansgeckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

23
4
Hendrik:
Tänkte höra om någon har koll på Sphangum mossa, går det att köpa vilken som helst eller är det något speciellt jag ska tänka på?
Tänker att trädgårdshandlare typ Plantagen/Blomsterlandet bör ju ha till vettiga priser?

Medlem i SHF
93
70
Da_wall:
Hendrik skrev:
Tänkte höra om någon har koll på Sphangum mossa, går det att köpa vilken som helst eller är det något speciellt jag ska tänka på?
Tänker att trädgårdshandlare typ Plantagen/Blomsterlandet bör ju ha till vettiga priser?

Skulle inte använda det alls. Bättre att ha cocosfiber utan torv även i fuktgrottan . Mindre chans för förstoppning om dom skulle svälja cocosfibern . Mossan kan lätt fastna i tarmen .

23
4
Hendrik:
Toppen, då ska jag förkasta de råd jag läst på övriga sidor :)
Känns som du om någon har koll!

Så bara cocosfiber rakt av eller kan/ska jag blanda upp det med typ reptilbark?

I fuktgrottan kör jag med vermeculit.

Medlem i SHF
93
70
Da_wall:

Hendrik skrev:
Toppen, då ska jag förkasta de råd jag läst på övriga sidor :)
Känns som du om någon har koll!

Så bara cocosfiber rakt av eller kan/ska jag blanda upp det med typ reptilbark?

I fuktgrottan kör jag med vermeculit.

Allt som kan orsaka förstoppning försöker jag undvika. Även reptilbark .  Jag kör cocosfiber i hela terrariet går även ha Exo Terra Stone Desert. 

Eller kombinera det med cocosfibern så kan dom gräva bättre utan att det rasar in.   

Kollade dina bilder :) Blomma och Tulpan är två stycken Leopardgeckos,  Jag antar att det är dom två som du nämner som Tjocksvansgeckos ? 

23
4
Hendrik:
Da_wall skrev:

Allt som kan orsaka förstoppning försöker jag undvika. Även reptilbark .  Jag kör cocosfiber i hela terrariet går även ha Exo Terra Stone Desert. 

Eller kombinera det med cocosfibern så kan dom gräva bättre utan att det rasar in.   

Kollade dina bilder :) Blomma och Tulpan är två stycken Leopardgeckos,  Jag antar att det är dom två som du nämner som Tjocksvansgeckos ? 

Både ja och nej. Det är till dom 2 jag undrade.
Köpte dom av någon på blocket, och han sa att de va AFT, och i mina ögon så såg det mer ut som tjocksvans än leopard, men du som ändå föder upp tjocksvans har nog bättre koll.

Medlem i SHF
93
70
Da_wall:

Hendrik skrev:

Både ja och nej. Det är till dom 2 jag undrade.
Köpte dom av någon på blocket, och han sa att de va AFT, och i mina ögon så såg det mer ut som tjocksvans än leopard, men du som ändå föder upp tjocksvans har nog bättre koll.

Dom är med 110 % säkerhet Leopardgeckos :) Tjocksvansar har kortare svans  annan form på huvet och kortare tår.  Och har inte det mönstret / färgen som dina har.   

Men skulle säga detsamma med Leopardgeckos . Välj ett substrat som lätt passerar  i tarmen om dom skulle råka svälja det. Sand är även det ett dåligt alternativ då det kan klumpa ihop sig i magen .  

23
4
Hendrik:
Da_wall skrev:

Dom är med 110 % säkerhet Leopardgeckos :) Tjocksvansar har kortare svans  annan form på huvet och kortare tår.  Och har inte det mönstret / färgen som dina har.   

Men skulle säga detsamma med Leopardgeckos . Välj ett substrat som lätt passerar  i tarmen om dom skulle råka svälja det. Sand är även det ett dåligt alternativ då det kan klumpa ihop sig i magen .  

Tack för att du klargjorde det för mig, oavsett vad dom är så har dom iallafall fått det lite bättre sen dom kom hit.
Då kör vi på cocofiber och lite stone dessert framöver vid terrariebyte. 

Här är förvrigt en lite "bättre" bild på en av damerna
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild