Multivitamin

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

169
38
Maaajaa:

Hej gott folk,

Denna fråga kan säkert tyckas både märklig och möjligtvis retande för enstaka individer men jag måste få detta utrett oavsett hur mycket det kanske är logiskt för andra. 

Går man in på olika skötselråd angående t.ex en viss reptil står det i flesta fall att man ska pudra fodret med antingen kalcium och D3 eller t.ex kalcium och multivitamin.

D3, är det multivitamin? Anledningen till att jag frågar är just för att som sagt det kan stå som de exemplen ovan. 

Har hört att det är fördelaktigt att ha många olika tillskott men varför står detta inte på just skötselråden om de är så nödvändigt. Jag själv tycker det låter logiskt att tillföra olika vitaminer och mineraler i kosten iom att naturen inte är begränsad som i fångenskap (om någon skulle råka koppla vad jag menar). De får ju i sig mer än bara rent kalcium i det vilda, det säger sig självt.

Arcadia har olika tillskott, men det är underligt att det inte står mer detaljerat allmänt. Är det verkligen ett krav på multivitamin med "brist" på information eller är det mer som en boost?

Förövrigt vad är skillnaden mellan isf olika multivitamin samt D3? Såklart vad de innehåller, men vad gör multivitaminen..?

Min åsikt, mina frågor Tack!

Mvh Maja!

5392
4133
Tropfrog:
Nej, D3 är inte multivitamin. Multi betyder flera, dvs multivitamin är flera vitaminer. D3 är en vitamin.

Anledningen att man separerar D3 är att många reptiler inte klarar att tillgodose sig D3 via fodret.

Alla vitaminer är nödvändiga. Utan dem dör samtliga djur på vår planet. Huruvida det är nödvändigt med vitamintillskott är en avsevärt mer komplex fråga då man först måste veta exakt vad maten innehåller för att kunna svara. Vi ger våra djur multivitamin för att vara säkra på att de får allt oavsett om det behövs eller inte.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild