Värmelampa till boa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
3
DuchessOnABus:

Hej! 

Hur vet jag vilken värmelampa jag ska ha till min boa? Vi bygger nytt stort terrarium, hittills har hon bara haft matta, men tänkte nu ha lampa dessutom. Men vilken watt? 

Andra tips?

M.V.H. Jenny

302
254
Bowery:
DuchessOnABus skrev:
Hej! 

Hur vet jag vilken värmelampa jag ska ha till min boa? Vi bygger nytt stort terrarium, hittills har hon bara haft matta, men tänkte nu ha lampa dessutom. Men vilken watt? 

Andra tips?

M.V.H. Jenny

Beror helt på massor aspekter. Men ta detta i åtanke, vilken höjd på terrarium? Vilket avstånd ska lampan kontra botten ha? Hur varmt vill du uppnå? Allt detta spelar ju in, 50 watt kan vara fullt tillräckligt likväl kan det vara alldeles för klent :) återkom med mer fakta så kan jag hjälpa dig :)

8
3
DuchessOnABus:
Bowery skrev:

Beror helt på massor aspekter. Men ta detta i åtanke, vilken höjd på terrarium? Vilket avstånd ska lampan kontra botten ha? Hur varmt vill du uppnå? Allt detta spelar ju in, 50 watt kan vara fullt tillräckligt likväl kan det vara alldeles för klent :) återkom med mer fakta så kan jag hjälpa dig :)

Tack för hjälp! Hon kommer att ha en hylla och hamna nära lampan, från tak till hyllplan är det 55cm, så med lampan hängandes och lite bottenmaterial på hyllan så blir det ju rätt nära. Kanske för nära? Vi kan sänka hyllan och det är mer passande! Jag vill ju ha mellan 30-35 grader tänker jag, för varmt? kommer finnas grenar nära med så hon kommer kunna lägga sig lite ifrån men ändå få värme.

På bilden är det hyllan till höger i nederdelen (eller tekniskt sett neråt XD ) av terrariet (en kungssnok ska få bo över!)

Varför hamnar mina bilder snett? Kan jag ordna de på något sätt?

302
254
Bowery:
Yes, 30-35 grader är ju bra temp, jag skulle prova med en 75 W och se vad för temp du får,blir det för varmt byt till 50 o tvärtom vid för kallt. En termostat löser ju problemet åt er om ni vill vara säkra, ska värmen även gå på natten? Tänk då på en keramisk lampa istället, så det inte är ljust dygnet runt.

8
3
DuchessOnABus:

Tack, då har jag lite mer att gå på!  

Tanken är, enligt råd online, att ha den på bara dagtid och så enbart värmeplattan på nattetid. Är detta ok eller onödigt? 

Jag läste någonstans att keramisk värmelampa inte skulle användas som primär värme, stämmer det? Vi funderar fortfarande på hur vi ska få till belysningen, värmelampan är röd va som till våra hönor!? Som du säger är ju keramisk osynlig så att säga, så då behövs ju absolut annat ljus. Mitt problem är att vi ska ha regnsystem (för att jag är helt usel på att spraya och vill att hon ska få mer jämn fuktighet) och de lampor jag kollat på enbart är ip20. 

302
254
Bowery:
Att tempen sjunker nattetid är ju inget konstigt,nu vet jag inte vilken lokalitet just din boa är ifrån men överlag så är det ju inte helt vanligt att det är över 25 grader nattetid i det vilda.

Kan man hålla en 23-24 grader över natten med sen en dygnsrytm på 14-15 timmar tänt och varmare i burken tycker i vart fall jag man lyckats ganska bra :) med en "hotspot" på ca 32-36 grader. Ish

Jag ska mäta avståndet jag har med en 50 watts värme lampa och kolla tempen exakt,så återkopplar jag snart igen :) 

302
254
Bowery:
Du får två olika att gå efter, i mitt ena terrarium har jag en 50 W lampa på ca 30 cm avstånd till termometern, den visar 35,8 grader nu efter att varit tänd sedan 05 imorse.

Sedan har jag en 75 W på ca 35 cm avstånd, den visar 36,9 och har också varit tänd sedan 05 imorse :)

8
3
DuchessOnABus:

Åh massa bra info, tack! Det känns som att det blir lagom att börja med 50w, tror hon kommer hamna rätt nära lampan liksom, men annars byter jag upp mig. 

Jag är tyvärr så dålig ägare att jag inte vet hennes lokalitet! Säljaren/uppfödaren sa att hon var del Guyana red tail, men detta har blivit motsagt av några så jag vet inte. Tyvärr har jag inte något papper eller så heller att kolla på. Hon är en BCI iaf är jag 98% säker på! Usch det låter så oseriöst men av någon anledning har det verkligen inte satt sig, hjärnan blandar ihop bci och bcc. Men hon skulle inte bli så megastor iaf! 

8
3
DuchessOnABus:
Jag fick inte in bild på henne här från telefonen men på
min sida finns två, på ena ser man hela hennes kropp. 

302
254
Bowery:
Yes, är det en renrasig Gyana red tail så är det inte BCI , då är det Boa constrictor constrictor och kan i vissa dock sällsynta fall bli upp till 4 M, Gyana red tail. 

En renrasig sådan är inte helt lätt att få tag i, eller ja,ingen mission impossible på nåt sätt men inte lika lätt som BCI eller blandraser då man utan vetskap i regel har korsat BCI med BCC. 
Väldigt vanligt med korsningar idag, synd du inte har papper! Då papper idag har blivit en viktig del utav hobbyn.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild