Naz skrev:
Ögonfransgeckos ser väldigt trevliga ut och känns lagom stora. Det jag oroar mig för med dem, eftersom jag är nybörjare på terrarium, är att jag inte skulle kunna bygga ett tillräckligt schysst hem på höjden för den. Är det svårt att bygga på höjden? Vad kan behövas? Och skulle det räcka att spraya terrariet morgon och kväll för att hålla rätt luftfuktighet?
Den andra ödlan jag har funderat på är stenodactylus petrii, vad jag har läst mig till kan det också vara en bra ödla för nybörjare. Vet du något om dem som du kan dela med dig av?
Egentligen inte så svårt. Det gäller helt enkelt att försöka trycka in så mycket inredning som möjligt. Vill man kan man göra en fancy bakgrund med korkrör fästa med fogskum eller liknande, men det fungerar precis lika bra att helt enkelt trycka in massor av korkrör, grenar, växter och annat kul istället. Huvudsaken är att den tomma luften används. Tyvärr alltför vanligt att se terrarium där det bara är en platt, exo terra-bakgrund, någon plastväxt och någon gren, så att man ser rätt igenom alltihop när man tittar från sidan, men ganska lätt att åtgärda om man tänker sig för.
Luftfuktigheten blir ljusår lättare att hålla uppe om man begränsar ventilationen lite. I ett exo terra med öppet nättak är det egentligen lite väl mycket ventilation. Så fort luftfuktigheten höjs byts luften ut mot vår torra inomhusluft (oftast 20-40%). Om man lägger någonting (typ en plexiglasskiva) över 75+% av nättaket eller rentav byter ut nättaket mot en glasskiva och en 5cm bred ventilationsstrimma (t.ex hålplåt) hålls luftfuktigheten mycket bättre. Detta används ofta inom pilgiftsgrodhobbyn men jag ska nog definitivt göra det på mina ögonfransburkar då de torkar ut väldigt snabbt.