Thermostat och timer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
makkeman:
Tjena vi har en skäggis som vi införskaffade för några veckor sedan, till den har vi en dag värme och en nattvärmelampa, dem vill jag koppla till samma thermostat och det är inte det svåra. 
Däremot så har jag problemet att daglampan lyser även på natten om jag har den kopplad till termostaten. Finns där en timer man kan ha till uttaget på daglampan så den bara är tänd när det ska vara ljust?
Tänker att iom att thermostat en ibland stänger av strömmen helt så går det inte med dem traditionella mekaniska. 

5392
4133
Tropfrog:
Hmm. Jag tycker att du gör det alldeles för komplicerat i onödan. Tror inte att någon någonsin har sett behov av en timer som funkar utan el.

Sätt dagljuslampan på timer och placera den på sånt avstånd att den ger en temperatur ett par grader under börsvärdet.  Låt sen nattvärmelampan styra temperaturen. Funkar nog klockrent utan några speciallösningar som antingen inte finns eller är tokdyra.

Mvh
Magnus 

5
0
makkeman:
Problemet är att det inte går att sätta lampan längre ifrån. 

5392
4133
Tropfrog:
makkeman skrev:
Problemet är att det inte går att sätta lampan längre ifrån. 

Eller att du har en för stark lampa? Vad ger dagslampan för temperatur utan styrning? Att köra en setup som riskerar att koka djuret när termostaten en dag går sönder är ingen bra strategi.

Lösningen är alltså att skaffa en svagare dagslampa som går på timer och behålla nattlampa på termostat. Men detta skulle varit färdigt redan innan ödlan flyttade in.

Mvh
Magnus 

5
0
makkeman:
Djuret fuck precis ett större terrarium och därför har det dykt upp detta problemet.
Jo det är en tanke jag har också men problemet är ifall ödlan stöter till thermostat en kommer båda lampor värma på. Vilket är anledningen till frågan...
Annars ser det bra ut men vill inte riskera att det händer igen. 
Sen var detta en fråga om en timer som du sen försöker dra vidare, så Magnus du får ha det bra jag har fattat att det inte finns en lösning som jag letade efter enligt dig. Tack för svaret.

5392
4133
Tropfrog:
Hur menar du att ödlan kan stöta till termostaten? Det får absolut inte hända. Termostaten skall vara utanför terrariet utom räckhåll för ödlan.

Nej, jag menar inte att lösningen inte finns. Jag menar att behovet inte uppkommer om man bygger sitt system korrekt och finns därför inte som en standardlösning inom hobbyn. Tittar man inom styr och reglerteknik för industrin så är jag tämligen säker på att lösningar finns. Frågan är om det är värt pengarna och vilken fördel det ger?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild