Sonoran Desert Boa constrictor imperator

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
1
Pao:

Hej alla ormkunniga! 

Jag är i tankarna om att skaffa en Boa (sonoran desert) och har lite frågor kring denna. Jag har en rosenboa sedan tidigare så är inte helt ny inom orm.

Går det att ha alspån som bottensubstrat? Har hört att de vill ha det torrt, och mest praktiskt vore då alspån tänker jag. Om inte alspån, vad annars?

Jag har ett 150 cm långt terrarium och 100cm högt och 60 brett, räcker det hela livet för en orm eller behöver jag någon gång uppgradera? 

Vad är det för skillnad på hane och hona, bortsett från storleken?

Något annat jag bör veta?

Tack så jättemycket!!!

35
42
NordicBoas:
De ska ha samma fuktighet som de flesta boa imperator. Att dom heter Sonoran desert betyder inte att dom bor ute i öknen. De finns skogar även där och de återfinns ofta nära vatten. Skillnaden mellan hane och hona förutom storleken är måttlig förutom de självklara sakerna. De växer otroligt långsamt och har du en hane skulle jag gissa att den inte växer ur det terrariet på mist 10 år om än någonsin sålänge du matar med måtta. 

9
1
Pao:

"Sonoran Desert Dvärg Boa

Blir som vuxen: 120-170cm
Föda: gnagare
25-30 grader, torrt
Blir upp till 25 år gamla
Härkomst: Sonora öknen, Mexico"

Detta ovan är vad som står som skötsel på HerpersChoise hemsida om "Sonoran Desert Dvärg Boa". Det är där jag fått allt det lilla jag kan. Men nu säger du, NordicBoas, emot det (ang fuktighet)? Eller har jag missuppfattat? Tack så jättemycket för svar!

195
225
Imori:
Jag har en Sonoran Desert Boa från HC, född '20.
Hon bor på torr coco husk (blötlagd för expandering och sedan lufttorkad) vilket jag är väldigt nöjd med som substrat.
Använde spån första året men ville ha nåt jag dels ska kunna blötlägga och som även var mögelresistent, när hon flytttade till sitt stora terrarium.

Har haft runt 30-40% luftfuktighet under vintrarna och nu på sommaren ligger det mellan 40-50%. Sprejar lite när hon går in i öms men annars får hon mest nöja sig med vattenskålen och fuktlådan (med coco coir) som alltid finns i burken. Aldrig haft några problem med öms eller avföring.
Fuktlådan används mer som toalett än gömma ska tilläggas.

Ormar är ju individer men min är väldigt lugn när hon väl hanteras. Dessa dvärgboor ska ju annars kunna ha lite temperament har jag läst.

6
5
AmadosBoas:
We have 2 Sonoras. Humidity under 60% is creating shedding problems. Those are not living on desert. We can agree quite small Boas. 2 years old - less than 150cm. Coco coir is keeping humidity well - we agree. The best "eaters" from our collection. Never any problems with feeding. When hungry you can see how exploring terrarium and looking for food. Sometimes they can show "character" ;). Much easier to keep than bigger morphs (in our opinion).

195
225
Imori:
Wow, how far from 150cm are they!? Mine's just over 100cm long and she turns 2yo in September.

6
5
AmadosBoas:
Male is 120cm, female +/- 130. From May 2020. We have Leopard female 5yo and +/- 150cm. Rats 140g 2-3 weeks depends how hungry/angry are they. Longer breaks when shedding. For bigger female 200g when she demands. This 150cm we think is the limit. We noticed also another thing: Feeding time, rat&roll and time start. Hypos are sniffing, moving around maybe not enough salt or what ;)... Sonoras and wild form het. Leo already ate. Hmmm is any coincidence between morph and wild form and how to write... power of nature... No sience behind that, just some cafe time dilemmas. :)

5384
4125
Tropfrog:
NordicBoas skrev:
De ska ha samma fuktighet som de flesta boa imperator. Att dom heter Sonoran desert betyder inte att dom bor ute i öknen. De finns skogar även där och de återfinns ofta nära vatten. Skillnaden mellan hane och hona förutom storleken är måttlig förutom de självklara sakerna. De växer otroligt långsamt och har du en hane skulle jag gissa att den inte växer ur det terrariet på mist 10 år om än någonsin sålänge du matar med måtta. 

Om de nu kommer ifrån sonora öknen så vet de inte vad varken skog eller vattendrag/sjöar är.

Sonoraöknen är varm och torr. Det finns enstaka träd med djupa rötter, men knappast några skogar. Merparten av växtligheten är gräs, buskar och kaktusar.

Nederbörden räcker inte till för att skapa några vattendrag eller sjöar. Luftfuktigheten ligger mellan 10-40% med enstaka toppar på 50% direkt efter regn, men dessa är väldigt kortvariga.

Mvh
Magnus 

6
5
AmadosBoas:
We don't need to guess. :) madreandiscovery.org/fauna/taxa/index.php?taxon=811992 Interactive map can help.

5384
4125
Tropfrog:
Please tell me what that link tells you about forrests, humidity and rivers in the sonoran desert?

Br
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild