Annorlunda beteende hos leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
2
SisselG:

Hej! Jag har en ca 1 år gammal leopardgecko (en hona), hon har fram tills någon vecka sedan varit rätt så skygg av sig, över en dag så bokstavligt tvärvände det och hon är helt besatt nu i att hon ska ut ur terrariet och klättrar med nöje upp i min hand och stannar hos mig. Ser hon att jag går in i rummet nästan springer hon till luckan och krafsar för att få uppmärksamhet. Vad kan detta beteende bero på? 

Några detaljer jag kan lägga till är 

1. storlek på terrarie är 60x45x30, hon har mycket utrymme att röra sig på

2. jag har precis bytt ut substrat och gett henne massa nya saker, så hon borde inte vara uttråkad (OBS! detta beteende började INNAN jag bytte ut sakerna)

3. Hon matvägrar i samband med detta beteende, jag har testat ge henne olika djur men hon vill inte ha något. (hon är välgödd sedan innan så hon svälter inte direkt)

4. Jag har inte ändrat på något med fuktighet eller temperaturen i terrariet.

5. Jag har kollat efter potentiella parasiter, men kan inte se något, jag kan inte heller se att hon kliar sig extra eller så. 

6. Inget krångel med öms, det har gått så fint så. 

Jag klagar inte att hon vill upp utan tycker det är rätt sött, men vet ju att ödlor inte riktigt har behov av närhet direkt, så är därför jag frågar om detta rätt så avvikande beteendet.

7
2
SisselG:
slänger in en bild här på hur hon brukar ställa sig och titta på mig när jag kommer in i rummet.

8
1
LiMa:
SisselG skrev:
Hej! Jag har en ca 1 år gammal leopardgecko (en hona), hon har fram tills någon vecka sedan varit rätt så skygg av sig, över en dag så bokstavligt tvärvände det och hon är helt besatt nu i att hon ska ut ur terrariet och klättrar med nöje upp i min hand och stannar hos mig. Ser hon att jag går in i rummet nästan springer hon till luckan och krafsar för att få uppmärksamhet. Vad kan detta beteende bero på? 

Några detaljer jag kan lägga till är 

1. storlek på terrarie är 60x45x30, hon har mycket utrymme att röra sig på

2. jag har precis bytt ut substrat och gett henne massa nya saker, så hon borde inte vara uttråkad (OBS! detta beteende började INNAN jag bytte ut sakerna)

3. Hon matvägrar i samband med detta beteende, jag har testat ge henne olika djur men hon vill inte ha något. (hon är välgödd sedan innan så hon svälter inte direkt)

4. Jag har inte ändrat på något med fuktighet eller temperaturen i terrariet.

5. Jag har kollat efter potentiella parasiter, men kan inte se något, jag kan inte heller se att hon kliar sig extra eller så. 

6. Inget krångel med öms, det har gått så fint så. 

Jag klagar inte att hon vill upp utan tycker det är rätt sött, men vet ju att ödlor inte riktigt har behov av närhet direkt, så är därför jag frågar om detta rätt så avvikande beteendet.

En spontan tanke jag får är att hon kanske har blivit könsmogen, men är ingen expert alls utan de är bara en gissning. Dom blir nämligen de runt 1 års ålder. Ifall din ödla är Max 20 cm så är terrariummet godkänt, ifall den är större behöver du ett som är 0,36kvm. De du har ligger på 0,27. Minimummåtten är i mitt tycke för små, jag vill att de ska ha större om möjligt att få vara på. Men somsagt kan inte svara helt säkert på vad som beteendeförändringen beror på, men man kan ju alltid gissa. 

Maria

7
2
SisselG:
LiMa skrev:

En spontan tanke jag får är att hon kanske har blivit könsmogen, men är ingen expert alls utan de är bara en gissning. Dom blir nämligen de runt 1 års ålder. Ifall din ödla är Max 20 cm så är terrariummet godkänt, ifall den är större behöver du ett som är 0,36kvm. De du har ligger på 0,27. Minimummåtten är i mitt tycke för små, jag vill att de ska ha större om möjligt att få vara på. Men somsagt kan inte svara helt säkert på vad som beteendeförändringen beror på, men man kan ju alltid gissa. 

Maria

Jag var lite i samma tanke då hon även börjat gräva en massa nu, vilket jag förstått det som att honor gör när de blivit könsmogna eller bär på ägg.

Jag har idag gjort en rätt stor inhängnad åt henne där hon kan springa mer fritt och klättra (med ännu fler gömställen) för att se om det är brist på utrymme som stör henne, men hon uppvisar samma beteende där. Hon är rätt så exakt 20cm så det bör vara bra utrymme sålänge hon inte växer mer.
Jag är i tankarna på att skaffa ett större terrarium, men kan konstatera att det inte är brist på plats som skapar beteendet.

5473
4192
Tropfrog:
Jag kan bara konstatera att det är väldigt få ödlor som någonsin läst eller förstått innebörden av L80. Är hon precis 20 cm lång så är ditt terrarium precis på gränsen till lagkrav, inte på något sätt gott om utrymme. Hur mycket yta har en leopardgecko att röra sig på i naturen? Det är en nyfiken art som gillar att utforska sin omgivning.

Mvh
Magnus 

8
1
LiMa:
SisselG skrev:

Jag var lite i samma tanke då hon även börjat gräva en massa nu, vilket jag förstått det som att honor gör när de blivit könsmogna eller bär på ägg.

Jag har idag gjort en rätt stor inhängnad åt henne där hon kan springa mer fritt och klättra (med ännu fler gömställen) för att se om det är brist på utrymme som stör henne, men hon uppvisar samma beteende där. Hon är rätt så exakt 20cm så det bör vara bra utrymme sålänge hon inte växer mer.
Jag är i tankarna på att skaffa ett större terrarium, men kan konstatera att det inte är brist på plats som skapar beteendet.

Det är nog inte det som skapar brunstbeteendet, utan platsbristen är ett separat problem för sig. Ett större terrarium där man kan skapa flera temeraturzooner samt miljöberiknign kommer förhindra stereotypiska beteenden och stress i framtiden. 

Maria 

169
38
Maaajaa:

Det kan handla om brunstperiod eller någon form av ovulation. Jag är ingen expert på det. 

Min hona på snart ca 5 år stämmer in på många beteenden du beskriver. Jag har även ett tillfälligt 60x45x45 som hon fått vara i tills det nya 120 är klart framöver.

Hursomhelst så har hon alltid varit svårflörtad med just maten. Hon ligger vid glaset, kan krafsa om hon blir otålig och stirrar tills hon får komma ut. 

Jag har erbjudit henne många olika sorters insekter i olika storlekar, med pincett osv men aptiten finns inte (förutom de få gånger hon tagit någon foderinsekt då den fått springa runt själv). Även aspekterna kring gömställen och annat är okej.
En hypotes var brumering och senaste ovulation, men hon tycks trots en grävlåda ha samma beteende.
Jag hoppas på att detta beror på platsbristen och att hon övergår till mer "naturliga" så att säga vanor. 
Sedan så är det inte särskilt ovanligt med dessa perioder, det kan handla om temperatur, omgivning som så mycket mer. 

Jag föreslår att du uppgraderar vivariumet och täcker glaset runt om för att bona in det så mycket som möjligt.

Mvh Maja!

7
2
SisselG:
Uppdatering:
Efter all input så blev det ett nytt terrarie, (90x45x45) med mycket klättermöjligheter och många gömställen. Kan konstatera att hon fortsatt med detta beteendet så som jag trodde så var det nog egentligen inte storleken som var problemet (även om det verkar uppskattas att hon har mer utrymme).
Hon verkar ha börjat äta igen, så jag antar att det här beteendet antingen är som hon är brunstig eller att hon helt enkelt bara är nyfiken på omgivningen utanför terrariet.
Jag får ändå tacka er som skrev input och delade med er av era erfarenheter!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild