GrontApple skrev: Håller på och ordnar till ett terrarium till min kungspyton på 11 månader som strax behöver flytta in i sitt vuxenterrarium. Det är ett träterrarium på 120x60x60 cm och jag undrar hur ni andra fixat värmen och UV-ljus?
Efter att ha varit i kontakt med kundtjänst på Cyberzoo kom vi fram till att en DHP (lutar åt denna då min pojkvän har modellen till sin blåtungade skink och det fungerar bra: Arcadia Deep Heat Projector DHP - 80 Watt) som allmänvärme och all värme nattetid. Sedan någon typ av halogenlampa till solplatsen ca 12 timmar om dagen. Används med en Habistat-termostat med dag/natt-funktion samt ett uttag med timer (där halogenlampan blir inkopplad).
Jag undrar om det finns något liknande Solar Raptor HID som går att använda till kungspyton? Vill gärna erbjuda både UVA och UVB men som jag förstår är det för mycket UVB i dessa. Finns det något alternativt till en allt-i-ett lösning med värme, UVA och UVB i samma lampa eller måste man köra endast UVA + värme och sätta in ett separat lysrör för UVB?
Ska ha några härdiga växter (t ex. gullranka och svärmors tunga) i terrariet så jag måste i med ett passande lysrör till dessa också...
Jag kommer att ha ett ganska tjockt lager substrat för att höja luftfuktigheten och för växternas skull, så från taket till substratet blir det ca 50 cm om det spelar någon roll.
Tacksam för alla svar!
Hej!
Hade själv tänkt köra Arcadia ShadeDweller till min KP med samma dimensioner på terrariet.
Just till KP är det inte helt rekommenderat att ha levande växter då dom har en tendens att bulldoza lite..
Därför jag själv ångrade mitt val haha
Skulle nog inte rekommendera HID till KP nödvändigtvis då det kan vara lite krångligt med att veta vilket avstånd man ska hålla eftersom dom inte "baskar" generellt.
Mvh