Ögonfransgecko - För stort terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
2
Fentail:
Tjena! Jag har fått ta över ett terrarium i storleken 150x50x100 (LxBxH) och har alltid varit intresserad av att skaffa mig en ögonfransgecko men är orolig att det kan vara för stort för den. Hur kan jag göra för att förebygga problemet? Fler individer, noggrannhet vid utfodring och se till att de får i sig tillräckligt med mat, många utspridda gömställen?
Tack på förhand 

5550
4227
Tropfrog:
Det finns ingent terrarium som är för stort för något djur. Våra reptiler kommer ifrån en värld helt utan väggar och tak och klarar sig bra där.
.
Utmaningen med större terrarium är bara att de är svårare att inreda, tänk på att ödlan inte kan flyga och har inget behov av tomt luftrum. Fyll det med olika saker som går att klättra på.

Sen kan det förstås vara lite svårare och dyrare att hålla rätt miljö i en större burk, men det gäller nog mest djur som behöver mycket värme. För ögonfransgecko är det ett mindre problem. Många växter och luftfuktigheten blir bra.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3160
1790
EmanuelKarl:
Som ovan nämnt kan terrariet inte direkt bli för stort. Den största utmaningen är nog maten. Om man släpper in X antal bytesdjur i ett litet terrarium kommer ödlan sannolikt hitta alla. Släpper man in lika många i ett tio gånger så stort terrarium kommer ödlan förmodligen knappt hitta någon. Nu släpper jag visserligen aldrig in lösa foderdjur till mina ögonfransgeckor, jag kör alltid pincett eller matskål, men du förstår ändå min poäng. Det skulle antagligen vara en bra idé att sätta in väldigt många extra matskålar med CGD i början, sedan kanske det inte behövs för alltid så länge den lärt sig var någon eller några av den finns.

Så långe du löser det med maten kommer du ha en riktigt lycklig ögonfransgecko i ett så stort terrarium. Det är alltid kul att ge små djur megaterrarium där man verkligen kan studera deras naturliga beteenden, inte bara se dem instängda på en trång yta.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild