Hjälp insektsangrepp i syrsodling

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

28
6
Frisxo:
Da_wall skrev:

Tror dom fått ordning på det nu eller övergett uppfödningen vid det här laget.  Snart 3 år sen ;) 

Men ja.  Är det för fuktigt så kommer det fuktkvalster.   

I början så hade jag oasis block som syrsorna la ägg i . sen la jag ner dessa i en låda med dålig ventilation för kläckning. och det kom extremt mycket fuktkvalster.  

kör nu med cocosfiber i burkarna och locken är till 95 % ventilaton.  Funkar mycket bättre och inte sett nå fuktkvalster sen dess.  8 år sen . 

Har 130 l ikea samlar lådor med syrsor och tack och lov har dom aldrig haft detta problem har dock fuktigheten väldigt lågt i dom lådorna. Sen tror jag gråsuggorna och hoppstjärtarna håller dessa jävlar i schack. Men ändå helt otroligt när dom väl dyker upp. Man får panik. Hänt mig 1 gång och då tog dom över en maskdolning, hoppstjärtsodlingen och 12 olika sorters gråsuggor. Bara slänga allt och börja om. Gick inte att rädda något. Försökte i en vecka och varje morgon så kröp det miljontals runt lådorna. Använde jätte mycket klor. Fukt är jäkligt farligt kan jag tycka. Hur blev du av med din invasion? Använde du något medel eller du slängde allt och sen började om?

Medlem i SHF
99
71
Da_wall:
Frisxo skrev:

Har 130 l ikea samlar lådor med syrsor och tack och lov har dom aldrig haft detta problem har dock fuktigheten väldigt lågt i dom lådorna. Sen tror jag gråsuggorna och hoppstjärtarna håller dessa jävlar i schack. Men ändå helt otroligt när dom väl dyker upp. Man får panik. Hänt mig 1 gång och då tog dom över en maskdolning, hoppstjärtsodlingen och 12 olika sorters gråsuggor. Bara slänga allt och börja om. Gick inte att rädda något. Försökte i en vecka och varje morgon så kröp det miljontals runt lådorna. Använde jätte mycket klor. Fukt är jäkligt farligt kan jag tycka. Hur blev du av med din invasion? Använde du något medel eller du slängde allt och sen började om?

haha ja. dom kommer från ingenstanns dom jävlarna.. 

För mig försvann dom direkt jag satte finmaskigt nät i locken på burkarna. och börja använda cocosfiber istället för oasis som jag hade fått rekommenderat från en person på herperschoise som praktisera där. Till nykläckta syrsor så har jag även värmelampor så blir nog lite torrare av det också + ventilationen i locken.  bara se till så cocosfibern är fuktig. 

Jag kör Jamaikanska syrsor mycket tåligare än andra syrsor.  . Och honorna kan bli upp mot 4 cm så blir en bra måltid till mina reptiler. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild