Frågor om matning till Majsorm på 6-7 månader

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
4
NotoISIS:
Hej allihopa, hoppas att ni hade kul på fredagens mässa i Malmö!
Där köpte jag nämligen en skönhet till Abbotts Okeetee på ungefär ca 7 månader (född runt sep-oktober 21) och jag hörde från säljaren att de ej hade matat henne på ca 10 dagar innan mässan pga risk av uppräkning osv.

Jag väntade i 48timmar och gav henne en Pinkie som sväljdes utan problem (i söndags), har inte bajat så mycket ännu men jag undrade bara om hur ofta hon bör matas då hon är ca 45-60-ish cm lång och lite över ett halvår.

Jag har hört att en Pinkie tills den blir ungefär ett år och sedan ska man kanske gå upp i storlek i möss? 

Kan vara bra att veta i förväg och alla goda råd uppskattas!

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Du bör utan problem kunna ge fuzzy eller popcorn om den är så stor som du säger. Pinkies är bara för det första stadiet och bör gå till större så snart som möjligt.
Har du bara pinkies så ge den iaf 3-4 st vid varje matning. 
Annars låter 1-2 fuzzy eller 1 popcorn var tionde dag som ganska lagom.

32
4
NotoISIS:
Jimmy skrev:
Du bör utan problem kunna ge fuzzy eller popcorn om den är så stor som du säger. Pinkies är bara för det första stadiet och bör gå till större så snart som möjligt.
Har du bara pinkies så ge den iaf 3-4 st vid varje matning. 
Annars låter 1-2 fuzzy eller 1 popcorn var tionde dag som ganska lagom.

Tack så mycket för tipset!

10
3
Grenwall:

Försök att ge möss som är aningen större än tjockaste stället på henne. En pinkie är på tok för lite för en så pass gammal orm.
Jag upplevde att min majsorm blev exalterad och mer av ett rovdjur när hon fick en liten "utmaning" med en större mus än hon tidigare sett.
Jag inbillar mig att det är bra för dem, men det är ju bara min egna projektion så att säga :p

Ser superfin och busig ut! Hihi :D

32
4
NotoISIS:
Grenwall skrev:
Försök att ge möss som är aningen större än tjockaste stället på henne. En pinkie är på tok för lite för en så pass gammal orm.
Jag upplevde att min majsorm blev exalterad och mer av ett rovdjur när hon fick en liten "utmaning" med en större mus än hon tidigare sett.
Jag inbillar mig att det är bra för dem, men det är ju bara min egna projektion så att säga :p

Ser superfin och busig ut! Hihi :D

Tack för rådet. Det låter ju fiffigt att tänka på att mata en med ca samma storlek som mitten eller en liten del större.
Hon är faktiskt väldigt klättrig och utforskande av sig. Tänkte kanske köpa en gren till henne för att stimulera det beteendet!

10
3
Grenwall:

NotoISIS skrev:

Tack för rådet. Det låter ju fiffigt att tänka på att mata en med ca samma storlek som mitten eller en liten del större.
Hon är faktiskt väldigt klättrig och utforskande av sig. Tänkte kanske köpa en gren till henne för att stimulera det beteendet!

Jaaaa, gör det! :D

Jag köpte sugproppar och en plastgrej med blad på som jag satt upp i taket längs med hela terrariet. Den gillar min majsorm att klättra runt i :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild