Åtgång fogskum och akvariesilikon?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
12
GrontApple:

Hej!

Har planer på att göra min egen bakgrund till ett terrarie. Vet ej storlek än då jag väljer mellan några. Det blir antingen 120 eller 150 cm långt och troligtvis 60 cm högt.

Bakgrunden blir en klassisk fogskum + akvariesilikon som därefter täcks med någon substratblandning. Eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet undrar jag om någon har koll på ungefär hur mycket jag behöver till bakgrunden? Vill inte snåla och köpa för lite men heller inte ha en massa överbliven produkt som inte kommer till användning.

Den blir mestadels ganska platt men ska sätta dit några krukor för växter.

Mvh, Madeleine

74
94
Fafnerian:
Det blir nog rätt mycket, går nog åt 5 burkar minst, men beror också lite på hur tjockt du kör och om du bara kör bakväggen eller om du kör sidorna också.

36
12
GrontApple:

Fem burkar fogskum? Är det den stora burken du menar då (750 ml tror jag)? Du har inte koll på hur mycket akvariesilikon som kan behövas? Tror tuben jag kollade på innehöll 310 ml.

Undrar också om någon vet hur mycket vikt fogskummet tål efter att det härdats. Det ska vara till en kungpyton. Funderar på om det går att göra en liten klippa till en av ormgrottorna eller om det blir för tungt så att allt rasar.

74
94
Fafnerian:
Ja jag menar stora burken. Om du ska göra klippa rekommenderar jag att du använder hönsnät som klippans "skelett".  Sen beror det lite på vilket fogskum du använder, jag har märkt att t.ex. Byggmaxs (35-40kr) är mjukt som skumgummi efter härdning, medans Bauhaus och clas ohlsons (bägge cirka 100 kr) blir stenhårt.

36
12
GrontApple:

Fafnerian skrev:
Ja jag menar stora burken. Om du ska göra klippa rekommenderar jag att du använder hönsnät som klippans "skelett".  Sen beror det lite på vilket fogskum du använder, jag har märkt att t.ex. Byggmaxs (35-40kr) är mjukt som skumgummi efter härdning, medans Bauhaus och clas ohlsons (bägge cirka 100 kr) blir stenhårt.

Tack! Ska kika på de olika typerna.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild