Odla syrsor (obs extremt avancerat)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

1
0
Bamkar:

Hur håller ni rent hos syrsorna? 

Har enbart köpt 10st och jösses vad de smutsat ned redan och vågar knappt tänka på vad era mängder lyckas med ^^ 

Har en typ 10x15 cm exo terra behållare till dem, räcker det i storlek? Har inga planer på att storodla eftersom jag enbart har en spindel men vill ju såklart inte att de jag skaffar mig dö pga något jag kan ändra. 

Märkt att flera lyckats rymma så har virat en mycket vacker finmaskad scarf runt behållaren =P 

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Det bästa är nog att ha fler än en behållare. Så när det blivit för smutsigt kan man förbereda en ny låda med nya äggkartonger och sen lägga över syrsorna där i. Och sen bara slänga äggkartonger och allt annat (avföring, döda syrsor, matrester etc) som är kvar i den gamla lådan och sen "diska" den.

Din behållare är säkert lagom om du bara har ca 10 syrsor i samtidigt. Men ska man odla kan det vara bra att ha lite större så man får plats med en äggbox utan att den tar upp för mycket av platsen.

81
78
testudo_H:
NellyNiklas skrev:
Finns det bättre, mer vätskerika alternativ till morot? Vad är synpunkterna kring äpple, apelsin och andra mer blöta frukter/grönsaker?

Mvh
Niklas

Du kan ju även ha en liten behållare med vattengele. Nu sommartid ger jag även egenodlad sallad och blad från trädgården. Squash är en favorit och innehåller mkt vätska.

12
2
Frisxo:
Vore det en galen idé att odla och låta syrsorna vara i en låda med subtrar kokosfiber och såjord. Sen kasta in gråsugor och hoppstjärtar för att sätta igång ett helt system?

105
103
Spikedreptiles:
Frisxo skrev:
Vore det en galen idé att odla och låta syrsorna vara i en låda med subtrar kokosfiber och såjord. Sen kasta in gråsugor och hoppstjärtar för att sätta igång ett helt system?

inte alls galet. Har gjorts förut. Finns videos på youtube :)

12
2
Frisxo:
Spikedreptiles skrev:

inte alls galet. Har gjorts förut. Finns videos på youtube :)

Läser en hel del om problematiken om att ge syrsorna vatten. Gav dom potatis idag men nu sitter jag och funderar på om jag behöver köpa en mix för att tillverka gelevatten. Eller räcker det med att jag fuktar ner kokosfibern och att jag ger dom frukt för att dom ska överleva?

Denna killen kör enbart med frukter så tänkte jag med:

www.youtube.com/watch?v=9Es2_83nlmc

105
103
Spikedreptiles:
Frisxo skrev:

Läser en hel del om problematiken om att ge syrsorna vatten. Gav dom potatis idag men nu sitter jag och funderar på om jag behöver köpa en mix för att tillverka gelevatten. Eller räcker det med att jag fuktar ner kokosfibern och att jag ger dom frukt för att dom ska överleva?

Denna killen kör enbart med frukter så tänkte jag med:

www.youtube.com/watch?v=9Es2_83nlmc

det funkar bara man kommer ihåg att fukta. Själv har jag en liten plastburk med lock som jag gjort hål i, sedan trätt igenom ett bomulls snöre som drar upp vatten från burken och fäst den på lite hönsnät för att inte komma i kontakt med kartongen/spånet. Räcker i flera veckor

12
2
Frisxo:

Spikedreptiles skrev:

det funkar bara man kommer ihåg att fukta. Själv har jag en liten plastburk med lock som jag gjort hål i, sedan trätt igenom ett bomulls snöre som drar upp vatten från burken och fäst den på lite hönsnät för att inte komma i kontakt med kartongen/spånet. Räcker i flera veckor

kan du inte ta bild så man får se hur du har det?

105
103
Spikedreptiles:
Frisxo skrev:

kan du inte ta bild så man får se hur du har det?

65L samla låda från ikea. I locket till lådan har jag skurit ut och satt nät för ventilation :)

12
2
Frisxo:
Spikedreptiles skrev:

65L samla låda från ikea. I locket till lådan har jag skurit ut och satt nät för ventilation :)

fan sicken smart lösning du fick till där med vattnet. Den iden ska jag sno. Vad är det för subtrat du kör med? Beställde hem dessa precis:

www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/forvaringslador-korgar/forvaringslada-med-lock-018181/

Dom bör väl duga rätt bra så kan jag ge dom större utrymme. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild