Djur till allergiker & doftkänsliga?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

42
13
CeKa:

Hej! Behöver råd från er reptilägare - ffa av Landsköldpadda & Skäggagam...

Jag är allergisk (pälsdjur, pollen, blommor) och mycket doftkänslig. Tvingades omplacera mina pälsdjur pga allergin. Tyvärr även vår Ögonfransgecko då både jag å min sambo reagerade på torven (troligtvis mögelsporer) och efter byte till reptilmatta även på ödlans "doft" (avföring eller doftmarkering?). Även flera akvarium i olika storlekar har passerat då vi reagerade med allergiska symtom i luftvägarna...

Vill dock inte leva utan djur - så vad göra? Funderar på om fukten e det som orsakar problem för oss å om ett djur som lever i en mer torr miljö kan fungera bättre?

Har därför lite frågor:
*Upplever ni att era djurs bostad doftar något?*Utsöndrar hanar mer doft än honor?
*Hur skulle ni tänka angående lämpligt djurslag?

Tacksam för all input =)

168
100
Sockerfar:
AI hund 

722
384
Johnexotics:
Har nog aldrig hört att ögonfrans "Utsöndrar" en doft. Men du kan alltid testa leddjur  eller grodjur 

42
13
CeKa:
Johnexotics skrev:
Har nog aldrig hört att ögonfrans "Utsöndrar" en doft. Men du kan alltid testa leddjur  eller grodjur 

Ifall Ögonfransgecko inte utsöndrar någon doft förstår jag inte vad jag reagerade på när det enda som var i terrariet var ödlan och inredningen...
Leddjur skulle vara ett alternativ men e lite tveksam till groddjur med tanke på den fuktiga miljö som de lever i. Svårt detta =|

195
225
Imori:
Försök få till ett bättre bottensubstrat än torv/matta och se hur du upplever det sen är mitt tips.

Lägg ett litet lager lecakulor i botten och ett myggnät över kulorna. Sen måttar och blandar du ungefär 50% Coco Coir, 40% sphagnum, 10% aktivt kol och lägg i det några cm djupt.
Viktigt sen är att stoppa i tropiska gråsuggor och en hoppstjärt-kultur.
Min L. williamsi bor i burk med denna substratblandning samt städare och det är luktfritt.

42
13
CeKa:
Imori skrev:
Försök få till ett bättre bottensubstrat än torv/matta och se hur du upplever det sen är mitt tips.

Lägg ett litet lager lecakulor i botten och ett myggnät över kulorna. Sen måttar och blandar du ungefär 50% Coco Coir, 40% sphagnum, 10% aktivt kol och lägg i det några cm djupt.
Viktigt sen är att stoppa i tropiska gråsuggor och en hoppstjärt-kultur.
Min L. williamsi bor i burk med denna substratblandning samt städare och det är luktfritt.

Tack för ett mycket bra tips! Äger ju ingen reptil alls för tillfället men tar med mig detta till nästa försök.
- Vad är det som gör att ett terrarium kan börja lukta trots att man städar ordentligt?
- Är det mindre risk för lukt i tex terrarium där skäggagam och leopardgecko bor jfr med regnskogsterrarium?

210
109
Norrby89:

CeKa skrev:

- Är det mindre risk för lukt i tex terrarium där skäggagam och leopardgecko bor jfr med regnskogsterrarium?

beror på typ av lukt, ser man på skäggagamer så luktar dom överlag en hel del, och i torrare miljö så kommer även avföringen att lukta mer. 

Skulle nog våga påstå att ett bioaktivt terrarium med ordentligt med växter är nog ända alternativet om lukt är ett sådant besvär. vet att våra majsormar kunde lukta satan om man öppnade när dom nydligen bajsat men ända sen jag började odla gräs i våra terrarium så blev det otroligt mycket mindre lukt.

Iövrigt så skulle jag nog kolla efter någon form av naket däggdjur alternativt djur med hår och inte päls.

379
399
Mr_B:
Om du och din man är så pass känsliga att ni inte klarar akvarium ens borde ni överväga ett djurfritt liv.

Känns som att vad ni en väljer så kommer ni att reagera i så fall. Hur som haver behöver alla djur någon dusch då och då.
Detta kommer ju öka doften i terrarium. Har ni levande växter så kommer det också öka doften.
Pollen kan dessutom ligga i alla substrat o fastnar lätt i silikonlisterna dessutom. 

42
13
CeKa:
Norrby89 skrev:

beror på typ av lukt, ser man på skäggagamer så luktar dom överlag en hel del, och i torrare miljö så kommer även avföringen att lukta mer. 

Skulle nog våga påstå att ett bioaktivt terrarium med ordentligt med växter är nog ända alternativet om lukt är ett sådant besvär. vet att våra majsormar kunde lukta satan om man öppnade när dom nydligen bajsat men ända sen jag började odla gräs i våra terrarium så blev det otroligt mycket mindre lukt.

Iövrigt så skulle jag nog kolla efter någon form av naket däggdjur alternativt djur med hår och inte päls.

Hmmm då tar jag bort Skäggagam från listan. Jag vet inte om just doft är det värsta för oss. Vi reagerar på allt möjligt å det tycks bara bli värre med åren. Man kan ju reagera på pälsdjurens mjäll, urin och/eller saliv. Jag vet inte exakt VAD som utlöser min pälsdjursallergi - så pälsfritt djur e tyvärr ingen garanti...

42
13
CeKa:
Mr_B skrev:
Om du och din man är så pass känsliga att ni inte klarar akvarium ens borde ni överväga ett djurfritt liv.

Känns som att vad ni en väljer så kommer ni att reagera i så fall. Hur som haver behöver alla djur någon dusch då och då.
Detta kommer ju öka doften i terrarium. Har ni levande växter så kommer det också öka doften.
Pollen kan dessutom ligga i alla substrat o fastnar lätt i silikonlisterna dessutom. 

Ja börjar inse samma sak. Tråkigt som f-n!!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild