Ska dessa fungera till bakgrund?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

169
38
Maaajaa:

Försökte alltså bifoga bilder på fogskum samt silikon som jag undrar skulle vara säkert för en bakgrund? 

Eftersom att jag inte kunde länka eller bifoga bild så får jag väl helt enkelt skriva vad de heter,
fogskum; raw 
silikon:superfix från casco
köpta från beijer

Mvh Maja!

174
255
Akesson:
Inga problem.
Dock är superfix ett sättlim, inte ett silikon om du ska använda det till att täcka fogskummet med exempelvis kokosfiber eller dylikt.

169
38
Maaajaa:

[quote=Akesson]Inga problem.
Dock är superfix ett sättlim, inte ett silikon om du ska använda det till att täcka fogskummet med exempelvis kokosfiber eller dylikt.

Tack! Jag ska göra bakgrunder till mina leopardgeckos som kommer uppskatta det mycket! 

Har ännu inte riktigt bestämt på vilket vis eller funktion som skulle passa bäst, om nu torv på med superfix eller att måla är det optimala. Måste vara en smak sak! 

Skulle man kunna använda superfixet och därmed fästa hyllor på frigoliten med?

Mvh Maja!!!

5458
4181
Tropfrog:
Till leopardgeckos skulle jag antingen måla så att det ser ut som klippor eller köra silikon och sand för att försöka få det att se ut som eroderande sandsten. 

Torv känns konstigt och onaturligt. Liknar ingenting man kan förvänta sig se i deras naturliga biotoper.

Sättlim/superfix ser jag ingen anledning att använda i bakgrundsbygge. Fogskummet fäster alldeles utmärkt av sig själv på samtliga material som kan bli aktuella.

Mvh
Magnus

169
38
Maaajaa:

[quote=Tropfrog]

Håller nog med på den punkten. I alla tutorials vid bakgrunder nämnde det en genomskinlig "vätska" på burk som heter något på seal? Hade det på tungan men men,
vad är det till för? För att "gipset" (är inte så insatt ännu) ska vara mer hållbart? Rekommenderas något speciellt av den varan? 

Mvh Maja!

144
82
javan:
Tropfrog skrev:
Till leopardgeckos skulle jag antingen måla så att det ser ut som klippor eller köra silikon och sand för att försöka få det att se ut som eroderande sandsten. 

Torv känns konstigt och onaturligt. Liknar ingenting man kan förvänta sig se i deras naturliga biotoper.

Sättlim/superfix ser jag ingen anledning att använda i bakgrundsbygge. Fogskummet fäster alldeles utmärkt av sig själv på samtliga material som kan bli aktuella.

Mvh
Magnus

5458
4181
Tropfrog:
Mycket bra inspirationsbild! Spara på den Maja.

Mvh
Magnus 

95
75
Nina_Fiji:
Jag skulle inte rekommendera superfix. Du ska använda akvarium silikon för att fästa torven. 

5458
4181
Tropfrog:
Jag använde en produkt som heter superstrong fix and seal. Enda anledningen var att jag hade några tuber liggande med utgången bäst före datum. Den produkten är väldigt dyr, men täcker bättre än silikon och verkar också hålla längre. Skulle jag göra om det idag skulle jag alla gånger ta den investeringen.

Men det är till regnskog med torv/ kokosfiber täckning. Om di skall gå vägen med sand eller något som liknar Javans inspirationsbild med stenar i bakgrunden så är nog en genomskinlig produkt bättre, då finns det ingen anledning att ta den dyra fix and seal utan genomföra silikon blir bra.

Mvh
Magnus

169
38
Maaajaa:
[quote=Tropfrog]
Det blir nog att stryka metoden med att fästa sand och kokosfibrer. Jag fokuserar på (gips?) metoden då man målar och väljer nyanser själv! Då kommer här några följd frågor:

Ska man blanda i vattenbaserad akrylfärg i gipsblandningen medans den är fuktig och därmed förändra/förbättra pigmenten efter smak?

Finns det några klara pigmenterade pulverform av gips?

någon att föredra?

Kan någon hela processen och kan lista upp i punktform om hur man går till väga?

Något bra gips? 

Vilket sealent är att rekommendera?

Hur många lager med gips samt sealent?

Mvh Maja!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild