Animallover_1984 skrev:
Fruktansvärt...men tyvärr är jag inte speciellt förvånad.
Jag har praktiserat i ett flertal olika Zoobutiker (både under min gymnasieutbildning till djurvårdare och efteråt) och det är tyvärr allt annat än ovanligt att djuren inte hålls i rätt förhållanden osv.
Jag försökte vid ett tillfälle påpeka missförhållanden och felaktig information i en av de butiker jag praktiserade i, det togs inte emot alls, de brydde sig inte ett dugg. Kort efter att jag börjat praktisera där blev jag sjuk och när jag kom tillbaka så fick jag veta att min praktik hade avslutats...Det jag försökte förmedla men inte fick något som helst gehör för var bland annat; Grön leguan i ett terrarium som hade passat bätte för ett ökenlevande djur (på tok för torrt osv.), sköldpaddor med information om storlek, art osv. som var komplett fel (sålde rödörade/gulbukade som reeves) m.m.
En annan Zoobutik gav marsvin hö i höhäck (vilket inte är bra för deras nackar och kan göra att de äter för lite hö) men då jag påpekade detta så fick jag veta att det måste ges i höhäck i alla fall, det var så reglerna såg ut och annars kunde de förlora tillståndet att sälja djur... De bad även oss praktikanter att avliva en sjuk hamster (jag vägrade, men en annan praktikant gjorde som hen blev tillsagd), de sa att hen skulle lägga hamstern i en påse och slå ihjäl den mot golvet, det resulterade i en hamster som inte avled direkt utan fick lida (och blev slagen mot golvet flera gånger innan den tillslut avled). Personalen där hade även sina hundar i burar under hela arbetsdagar med liten rastning emellan, de satt ute på lagret...och vid ett tillfälle hade jag dörren öppen, de bad mig då att stänga för att det "ser illa ut" (du menar för att det är fullständigt olagligt och djurplågeri?). Nej, det ser ju verkligen inte bra ut av en Zoobutik som förövrigt ingick/ingår i en väl etablerad kedja...
I en butik som jag praktiserade i så är jag totalt övertygad om att de sålde aldelles för unga kaninungar, oavsett vad de sa (de såg verkligen inte ut att vara 6-8+ veckor när de kom till butiken)...antar att ju yngre och sötare, desto lättare att sälja även om det är på bekostnad av djuren. Dessutom höll de kaniner ihop med marsvin vilket är en extremt dålig idé med tanke på att kaniner har en bakterie som kan göra marsvin allvarligt sjuka (förutom risken i och med kaniners starka bakben...och att de är helt olika arter med olika näringsbehov då).
Sen har jag otaliga gånger (både som praktikant och som vanlig kund) sett fiskar i galet skitiga akvarium, ihop med andra fiskarter som är totalt inkompatibla osv.
Jag har länge varit emot försäljning av djur i Zoobutiker och skulle inte längre vilja arbeta i en butik som säljer djur; de säljer djur till vem som helst och har ingen aning om ifall personen har kunskap om djuret i fråga eller om det är ett impulsköp eller dylikt. Djuren löper stor risk att hamna i "omplaceringskarusellen" och grossistavel...behöver jag säga något ens.
Djur ska inte ses som varor, de är levande varelser och de förtjänar betydligt bättre. Verkligen hemska bilder...men som sagt, jag är tyvärr inte förvånad.
/Animallover_1984
Tråkigt att läsa verkligen men också sanningen. Tycker det borde finnas bättre kontroll en detta. Cyberzoo ska tydligen vara väldigt bra och totalt tvärtemot andra djurbutiker om du fortfarande söker jobb i butik.