Säljdokument

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
110
82
do_it:
Jag har så gott som alltid sålt min egen avkomma men ska nu sälja B- listat djur som ngn annan fött upp därför funkar det ju inte med vanligt uppfödarintyg.
Finns det ngt standarddokument man kan ladda ner för de som säljer andras avkomma?
Bör ju stå info kanske om uppfödaren /citesnr mm + min info som säljare.
Tack på förhand.

Medlem i GHF
3136
1748
EmanuelKarl:
do_it skrev:
Jag har så gott som alltid sålt min egen avkomma men ska nu sälja B- listat djur som ngn annan fött upp därför funkar det ju inte med vanligt uppfödarintyg.
Finns det ngt standarddokument man kan ladda ner för de som säljer andras avkomma?
Bör ju stå info kanske om uppfödaren /citesnr mm + min info som säljare.
Tack på förhand.

Vilken art gäller det?

Medlem i SHF
110
82
do_it:
Nu gäller det varaner men gissar att fler har nytta av ett bra dokument. 

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Den som kläckt djuret behöver skriva intyget. Man kan inte skapa ett intyg själv på nåt man köpt utan intyg. Då får man sälja utan papper.

Medlem i SHF
110
82
do_it:
Jag har självklart intyg från uppfödaren men det säger 6 djur då jag köpt 6x av uppfödaren, frågan är hur jag får med uppfödarens uppgifter och mina till den som köper ngt av djuren från mig.. tänker att jag skickar med en kopia på ursprungsdokumentet där det står COPY på och ett säljintyg från mig.

Medlem i GHF
175
372
Fredriko:
För en kort bakgrund till detta inlägg kan du se mitt inlägg på sidan två i denna tråd. 

www.terrariedjur.se/forum/thread/11826/2&scroll=down

Nu ett försök till svar på din fråga.

Det hela beror som sagt på vilken art det gäller. Enligt ett polisförhör med personal som jobbar med Citesfrågor på jordbruksverket så behandlas olika varaner på olika vis gällande vilka krav ställs på dokumentation för att bevisa lagligt ursprung. Samtliga varaner är B-listade så vitt jag vet? 

Tex taggsvansvaran, Varanus achanturus, så kräver enligt det polisförhöret jordbruksverket att föräldradjuren finns dokumenterade samt en “noggrann kontroll”. 

Men andra varaner, tex Varanus primodorius och Varanus gilleni,  räcker det dock inte med att uppvisa något uppfödarintyg. Jordbruksverket kräver här kopia på importtillstånd (enligt vad personal från jordbruksverket säger i polisförhör). 

Jag har inte koll på några andra arter av varaner, eftersom det är bara dessa tre som nämns i just detta förhöret. Och det finns mig veterligen inga listor på vilka arter som avkrävs på vilken dokumentation. 

Det finns en mall på härstamningsbevis på jordbruksverkets hemsida. Ska jag vara ärlig så tycker jag inte den är speciellt bra, men den kommer från myndigheterna i alla fall. Så den hade jag använt. webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/harstamningsintyg-for-b-c-och-d-listade-cites-djur.html

Det ska tilläggas att personen som var åtalad i målet dessa polisförhör gällde blev dömd för artskyddsbrott angående sina intyg. Tingsrätten gick helt på jordbruksverkets linje. Jag vet inte om det gått till hovrätt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild