Belysning jungfrugeckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
2
Erik_:
Hej,
Har en träburk som jag håller på och bygger om för ett gäng jungfrugeckos men blir inte klok på hur jag ska göra med belysningen för att dessa små rackare inte ska bränna sönder sig.
Har 2 st t5 ramper i burken samt 2 ledlister (växtbelysning från granngården) men yttemperaturen på båda dessa ljuskällor blir för hög.
Ska jag bygga skydd av t ex insektsnät och sätta över belysningen? Rädd för att det hindrar för mycket av ljuset.
Hur har ni andra löst det som har arter som klättrar högt och lågt samt har belysningen inne i burken?

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Du behöver inget UVB till jungfrugeckos, men det skadar inte att ha det. 
I mina två jungfruburkar har jag inget invändigt ljus, det hade nog inte fungerat i längden, de hade tagit sig in där de absolut inte borde vara under natten och sen bränts ihjäl under dagen.

Så jag har mitt ljus på utsidan och har stålnät i toppen av terrarierna, Exo Terra 45x45x60. 

Alla små springor måste tätas, de är grymma på att ta sig ut och nykläckta ungar har en tendens att leta upp de minsta springorna som finns. 

Finns det utrymme i din burk att dela av toppen med ett nät? Så att du har ett nät mellan ljus och ödlornas bodel? 

Finns det då också möjlighet att öppna toppen så att du kan komma åt T5 armaturen utan att ödlorna kan komma ut? 

Nätet kommer inte att hindra ljuset.

3
2
Erik_:
Tack för svaret. 
Springor osv är nog inget bekymmer alls, det enda som finns är några hål för kablage men dessa kommer att bli tätade med silikon innan dom får flytta in.

Får nog titta på något innertak av nät i burken verkar det som.
Någon som har någon bra idé på finmaskigt alunät eller nät i rostfritt? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild