"Intressekoll"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5392
4133
Tropfrog:
Hej

"Intressekoll" är ett ord som jag ofta ser i vår köp och säljavdelning. Något som sällan förekommer bland några andra annonser på andra plattformar jag följer.

Vad är skillnaden mellan en Intressekoll och en vanlig säljesannons? Vad har det för praktisk funktion? Hur skall man tolka det? Att säljaren inte är säker på att hen skall sälja, att priset är för högt och hen chansar eller annat?

Hur bör man tolka denna reservation?

Mvh
Magnus 

101
91
Trypto:
Min erfarenhet är att "intressekoll" är relativt vanligt i kretsar där det är just djur man säljer. 

Tolkningen är ju fri såklart, men jag tolkar det som att säljaren inte är säker på att en försäljning kommer ske, men vill se om rätt förutsättningar finns. Typ rätt hem, rätt pris, eller vad det kan vara. Som köpare tänker jag då att man bör tolka det som att en affär inte är given men att man är välkommen att visa intresse till att börja med.

Lite flummigt kanske, jag vet inte, men oftast är det ju mer emotionella känslor inblandade när man säljer djur jämfört med annat krafs man säljer och köper begagnat, så man kanske bara får se det som en möjlighet för säljaren att noga tänka igenom affären. Detta kan man ju givetvis göra oavsett vad man skriver i sin annons, men med denna rubrik kanske köparen inte blir lika besviken om man som säljare bestämmer sig för att inte gå igenom med affären.

250
245
Formula76:
"Intressekoll" är ett ofog som finns i alla sorters säljes annonser. Fast jag tycker det är ovanligare här, än tex i bilannonser.
Det är en vanlig säljesannons men man ska tramsa sig och kalla det "intressekoll" istället.

210
109
Norrby89:

säljannons med rätten att inte sälja om man inte blir nöjd som säljare? tycker själv att det är rent idiotiskt då det är snarare en självklarhet speciellt när det kommer till djur. 

Hänger annars mycket på sweclockers och där har dom istället anammat att skriva "förbehåller mig rätten att sälja till vem jag vill eller inte alls" vilket känns lite som exakt samma sak men lite mer seriöst.

5392
4133
Tropfrog:
Trypto: jag köper argumentet att köparen kanske blir mindre besviken. Själv har jag aldrig svarat på en intressekoll, så det skulle också kunna innebära att man får färre intresserade med en sån formulering. Att det enbart handlar om djur stämmer dock inte. Ibland är det intressekoll på utrustning också.

Formula: jag lutar åt samma håll som dig,  ofog :)

Mvh
Magnus 

101
91
Trypto:
Tropfrog skrev:
Trypto: jag köper argumentet att köparen kanske blir mindre besviken. Själv har jag aldrig svarat på en intressekoll, så det skulle också kunna innebära att man får färre intresserade med en sån formulering. Att det enbart handlar om djur stämmer dock inte. Ibland är det intressekoll på utrustning också.

Absolut förståeligt att färre intressenter också är en effekt!

Menade inte heller att det endast förekommer vid djurförsäljning men min uppfattning är att det är ganska vanligt där. Jag har exempelvis hängt en hel del i hästkretsar och tycker att det förekommer rätt ofta där, exempelvis när man säljer en tävlingshäst och vill hitta rätt ryttare för att utnyttja hästens fulla kapacitet, och liknande. Har personligen inte reflekterat så mycket över det tidigare, om jag är seriöst intresserad (djur eller ej) så uttrycker jag nog mitt intresse oavsett hur säljaren valt att formulera sig i annonsen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild