Söker allt som behövs till en leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

132
15
Jenna91:
Jag har precis bestämt mig för att skaffa en leopardgecko! Har velat ha en sedan 2018.
Terrarium har jag, jag får låna av en bekant tills jag kan skaffa eget eller bygga ett. Men jag behöver en massa annat!
Min ekonomi är inte den bästa, så jag har inte råd att köpa hur dyrt som helst.

Om någon har något som behövs, och vill skänka eller sälja till en billig peng, vore jag oerhört glad!  

Dessutom, vad behöver jag? :P

302
254
Bowery:
För det första. Läs på om just leoparpgecko,när du vet allt och lite till kan du börja jaga korrekt utrustning 

5473
4192
Tropfrog:
Det låter som något för köp och säljavdelningen.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:
Bowery, jag har läst på här och pratat med kunniga människor. Men jag vill veta mer precis vad jag behöver, och kanske någon snäll människa har sakerna hemma liggandes och kan tänka sig sälja för en billig peng

Tropfrog, jag har kollat där och håller koll :)

302
254
Bowery:
Jenna91 skrev:
Bowery, jag har läst på här och pratat med kunniga människor. Men jag vill veta mer precis vad jag behöver, och kanske någon snäll människa har sakerna hemma liggandes och kan tänka sig sälja för en billig peng

Ljusramp (UVB ej nödvändigt enligt mig då de är nattaktiva, men detta finns tusentals delade meningar om.) , värmekälla (kabel,matta), termometrar/hygrometer, bottensubstrat, fuktlåda/grotta, 2 gömställen (1 på varm, 1 på kall sida) , vattenskål. Detta kommer du långt på, sen är det väl dekorationer vad du föredrar (stenar,skallar,växter m.m). 
Foder, o behållare för detta, ska du köra syrsor, dubia osv osv, behövs ju flera behållare beroende på hur mycket foderinsekter du kan tänkas behöva.

Säkert missat lite men är nog det nödvändigaste

132
15
Jenna91:

Bowery skrev:

Ljusramp (UVB ej nödvändigt enligt mig då de är nattaktiva, men detta finns tusentals delade meningar om.) , värmekälla (kabel,matta), termometrar/hygrometer, bottensubstrat, fuktlåda/grotta, 2 gömställen (1 på varm, 1 på kall sida) , vattenskål. Detta kommer du långt på, sen är det väl dekorationer vad du föredrar (stenar,skallar,växter m.m). 
Foder, o behållare för detta, ska du köra syrsor, dubia osv osv, behövs ju flera behållare beroende på hur mycket foderinsekter du kan tänkas behöva.

ja, jag sitter och kollar på såna saker på lite olika ställen.
Men hur många watt ska man ha på värmelampan?
Hur stor värmeplatta? Typ, halva terrariet?
ska jag ha sand eller matta som botten, eller uppdelat?

kommer köra på kackerlackor, eller baggar, för de verkar inte lika rymningsbenägna :)
är lite rädd att insekterna ska rymma :P 

302
254
Bowery:
Fuktlåda kan du göra själv av ett glasspaket eller liknande plastlåda du har hemma,  även vattenskål kan du ju använda nåt du har hemma, så 2 grejer där som är gratis för dig :)

Ljusramp,värme är väl svårare att få tag i gratis dock.

302
254
Bowery:
Jag hade kört på vanliga dagsljusrör endast/glödlampor utan värme och sen en värmematta som täcker 30-40% av bottenytan. Räcker inte värmen till kan det bli aktuellt att slänga in en basking spot.

Naturligt bottensubstrat förordar jag alla dagar i veckan, alltså ej en grön ful altanmatta hos en Leo;)

Dubia är ett bra val! Smidigare än syrsor på alla sätt.

13
17
Cervidae:
Bowery skrev:

Bra sammanfattning utav the basics liksom. 
Tar mig friheten att lägga till två saker som enligt mig är mycket viktiga. Det första är en termostat ifall du använder värmeslinga eller matta. Främst för ödlans skull men även terrariets då glaset lätt kan spricka, och för att slippa bränna sönder möbeln terrariet står på. Ska du ha slinga eller matta råder jag dig starkt att sätta den under terrariet, på utsidan alltså.
Den andra saken jag vill tillägga är kosttillskott, framförallt kalcium är viktigt men även D3, för att säkerställa att ödlan får i sig tillräckligt utav dessa. 

5473
4192
Tropfrog:
Jenna91 skrev:

Nej, nej. Det var inte så jag menade. Detta såg ut för mina ögon som en KÖPes annons och borde då vara i KÖP och säljavdelningen.

Men nu verkar det mer som att det är en diskussion kring vilken utrustning som behövs som ju hör hemma i diskussionsforumet :)

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild