Hejsan alla orm-kunniga!
Tänkte höra vad ni tycker om val av art på orm.
Jag själv är ganska van orm, har haft både kungsboa på över 2m och California kingsnake tidigare. Är i övrigt mycket van djur överlag. Har dock mindre koll på andra arter/underarter/Morpher osv då jag endast haft dessa två. Boan kände jag sedan tidigare, då jag köpte den från det naturbruksgymnasium där jag själv gått, och snoken var det min dåvarande pojkvän som hade när vi träffades. Därför har jag aldrig "letat orm" eller kollat runt så mycket på olika typer förut.
Nu har mina tre barn, 9-11-13 år fått träffa en väns majsorm och blivit kära, så tänkte att det var dags att skaffa orm igen, men är osäker på vad vi ska välja.
Jag gillar boaormarnas storlek och lugn, men tror de kanske bli lite för stora som vuxen för barnen att hantera. Funderar därför på antingen majsorm (snäll, pigg, liten) eller kanske en kungspyton (snäll, inte jättestor, mer lik boa), eller kanske en Rosenboa (mindre, dagaktiv, "snäll") ?
Vad tror ni? Tankar, åsikter, erfarenheter? Andra förslag på art? Helst inte allt för dyr i inköp heller. Vet att ormar kan kosta hur mycket som helst, men max ~2000:-
Vi vill ha en inte allt för stor, icke aggressiv orm som är relativt okomplicerad i skötsel. Vet att det självklart är individuellt med temperament, men det finns ju generella skillnaden mellan arterna.
Har planer på att köpa ett exo terra på antingen 90x45x45 eller eventuellt 90x45x30. Ungefär där ligger utrymmet på i dagsläget, men har plats för större terrarium om ormen skulle bli större senare. Har dock tänkt typ 1- max 1.5m som egentlig största längd.
Har ni förslag på någon bra uppfödare/säljare kring Västernorrland eller angränsande län?
Alla tips och råd mottages tacksamt!
Tack på förhand!