Ta in djur i Sverige!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

72
9
Dade:
Jag blir lite förvirrad när jag läser om detta på Jordbruksverket. 
Så här står det:

Ta in enstaka djur som inte ska säljas
Du får ta enstaka reptiler och groddjur till Sverige utan införseltillstånd från Jordbruksverket. Det gäller för djur som

de inte är fler än fem stycken
de reser med dig eller ditt ombud
de inte ska säljas eller byta ägare i Sverige
de är uppfödda i fångenskap och har hållits i fångenskap sedan födseln.

Om du vill ta in djur i Sverige som inte passar in i den här listan, ska du läsa reglerna under rubriken Ta in djur i Sverige för att sälja.

Jag hörde med en kille som skulle köra från någon mässa i Europa till Sverige och han menade att man behövde någon typ av tillstånd.
Som det ser ut ovan kan jag handla på en mässa i Europa och köra hem dem eller skicka dem med någon som tar bil hem och den personen lämnar över dem till mig i Sverige. Stämmer det? 

En annan fundering jag har är vilka djur måste man ha papper på och vilka inte?
Jag fick en gammal Leopardgecko och det fanns inga papper på den. 
Mina två Djungelrutpyton har jag info jag fått av uppfödaren om art och ålder och info om honom själv mm.
Man har väl inte Cites nr på Cites 2 djur?
Känns snurrigt.

496
213
David:
En länk

jordbruksverket.se/djur/hotade-djur-och-produkter-av-hotade-djur---cites/allmant-om-hotade-djur-och-produkter-av-hotade-djur---citesAochBlistadeartermastehalagligbakgrund

Alla djur som är A och B listade (cities) måste ha ett dokument som visar att de är uppfödda i fångenskap. A-listade måste vara märkta och ha cities-nr. B-listade behöver inte vara märkta, men nån typ av dokument måste finnas. 

T ex är alla boa och pytonormar är B-listade, förutom ett antal som är A- listade. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild