Är dessa växter safe?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
stella_eo:

Förlåt om jag gör helt fel nu men är helt ny här ^^'
Har googlat lite men får inte fram all info jag vill åt.

Undrar om följande växter är safe för en ögonfransgecko?

> Scindapsus Pictus "Argyraeus" (silverranka)
> Tradescantia "Nanouk" och "Albo Vittata"
> Monster Adansonii (monkey mask)
> Rhapidophora Tetrasperma
> Alocasia Zebrina (zebrasköld)
> Olika slags Tillandsia
> Gullranka N'Joy
> Nepenthes / kannranka
> Palettblad

Tack på förhand!

5475
4193
Tropfrog:

Ögonfransgecko äter inte växter. Så egentligen är det enda du behöver undvika är taggiga växter och växter som savar väldigt mycket om de skadas. Inga av de du listar känner jag igen som det.

Jag tycker däremot att det är viktigt att undvika växter som producerats med stora mängder bekämpningsmedel. Fråga alltid där du köper, får du inget pålitligt eller tydligt svar så gå därifrån utan köp.

Kannranka är en köttätande växt som i vuxen storlek är känd för att "fånga" råttor. Det finns massor av exempel på lyckade terrarium med kannrankor i, men det går inte helt avvisa risken. I vilket fall är det en växt som blir alldeles för stor för ett ögonfransgecko terrarium.

MVH
Magnus

379
399
Mr_B:

Håller med Magnus om kannrankorna. Finns dock vissa sorter som inte blir enormt stora kannor på. Så kolla upp vilken sort du väljer först så bör den vara säker. 

guldrankan kan sava en del när den brister men har inte märkt av att djuren farit illa av den. Men av egen erfarenhet så svider den bra i ögonen. :) //Jocke 

5475
4193
Tropfrog:
Kannrankor som passar i miljön i ditt terrarium kommer från låglänta miljöer. De har samtliga stora kannor som fullvuxna. Bland högländarna finns det en och annan med mindre kannor, men de passar inte i terrariet, för varmt. Åtminstone om vi pratar rena arter. Sen finns det ju en massa hybrider också. Men värt att veta är att det tar några år innan de blir stora. Hittar man en man gillar så kan man ju försöka. Blir kannor för stora kan man alltid skänka bort dem till mig :)

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild