Juvenila majsormar matvägrar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
ZeniX3lia:

Skaffade nu i november på ALBA mässan 20/11 2 majsorms juveniler som ej ätit sedan dess och tänkte då på lite saker jag ej kunde hitta i forumet. Har tidigare endast haft vuxna majsormar samt västlig trynsnok. Redan kollat värme och ligger på 26.4 grader på 'kyligare' sidan och 31 grader på varma sidan. De får det sprayat i sina terrarium morgon och kväll samt har en timer som går 10-18. De ska ha ätit den 14/11 innan mässan. 

1.hur länge kan en majsorms juvenil gå utan att äta? 
2. Tips på sätt att få dem och äta? (Har provat låtsas att den lever, samt få ut lite hjärnsubstans)

54
91
kycklingen:
Har du testat att lägga den i en liten burk ihop med pinkisen? Typ en pizzasalladsburk är bra storlek för en juvenil, brukar inte ta många minuter innan ormungar äter då.

82
57
ApeMan:
Har du låtit pinkien ligga kvar ett tag i terrariet? Våran juvenil äter inte när vi kikar på den, men den äter om den får ha maten i sin ensamhet, då brukar det inte dröja många minuter alls.

2
0
ZeniX3lia:
Ja har testat båda alternativen och inget av dem har fungerat 

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Sänk temperaturen och låt det gå ett tag utan mat. 
Frågade du säljaren om tips inför vintern? Spontant tänker jag att de borde dvalas. Vet att många kör på och matar året om, men då får man vara beredd på matvägran och då kanske överväga att dvala eller bara fortsätta ge mat med jämna mellanrum och då helt enkelt vara beredd på att slänga maten när den inte vill äta.

82
57
ApeMan:
ZeniX3lia skrev:
Ja har testat båda alternativen och inget av dem har fungerat 

Hur länge brukar du lämna den?

496
213
David:
ApeMan skrev:

Hur länge brukar du lämna den?

Du kan ju lämna den över natten. Ibland har jag hört tips om att lägga pinkisen i en toarulle med lite uppvikta kanter, så det blir som en liten grotta. Låt toarulle ligga över natten. 

8
2
tjobonka:
Hade sänkt tempen till 21-22 på kalla sidan sen runt 28-30 på varma och höjt soltimmarna till 12 timmar om du nu endast kör 8 timmars dagsljus som juvenil.

Kan ta 10-15 min för mina små med dinglande med pincett en 10 cm framför innan dom tar bytet. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild