Gjorde en beställning på Ben´s Jungle i Tyskland den 4 Dec. på bl.a. 2 växter, plastburkar m.m. Lade till "Winter package", vilket dom rekommenderade på sidan. Ordern packades och blev bokad med DHL den 6 Dec. Ordern hämtades och transporterades av DHL den 7 Dec. Så långt allt bra.
Jag kollade spårningen varje dag, då det är levande växter (en Begonia Listada och en Bromelia Neogrelia Red).
På Ons 8 Dec. kl. 8:47 stod det att DHL hade börjat transportera mitt paket till Sverige för att överlämnas till Postnord. På Postnords hemsida stod det att dom inväntade beställningen från DHL. Detta var den enda informationen som stod där till och med igårkväll 15 Dec. Då statusen ändrades på Postnord till ankommen till terminal i Malmö. Idag levererades min order till ombud. Detta tog sjukt lång tid att få, 9 dagar när man räknar in helgen. Så länge överlever inte växter utan ljus, vatten och syre, samt att skumpa runt i ett paket.
När jag öppnade paketet så var det givetvis fel Begonia Listada, fick en "babyplant" istället för en vuxen som jag beställde, plastburkarna var fel storlek. Begonian hade dessutom tappat alla bladen, så det var bara en liten stump kvar. Bromelian såg väldigt tagen ut, men levande iaf.
Jag skrev ett besviket mail till Ben´s Jungle och klagade, får se vad dom säger. Dom hävdade igår när jag mailade dom gällande den långa frakten att växterna inte skulle påverkas något speciellt. Vilket det uppenbarligen gjorde. 9 dagar instängda i ett paket funkar inte.
Vet inte om jag vill beställa därifrån igen iom denna dåliga erfarenheten. Vad har ni som beställt därifrån för erfarenheter? Har ni alltid fått rätt saker och bra kvalité på växterna när dom ankommer, eller har det varit olika från gång till gång? Hur lång tid har ni fått vänta på ert paket?
Såhär såg det ut: