Hur kan jag komma närmare min ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
Micaa:

Hej! Känner mig lite fast och behöver hjälp

Jag har en blåtungad skink vid namn Minus som jag har haft i snart 2 år. Han hade 3 hem inann mig, där ingen hanterade honom särskilt mycket utanför terrariet. Minus är extremt blyg och gömmer sig ofta så fort man får ögonkontakt, trots att jag haft honom så pass länge nu. Han huffar alltid när jag måste ta ut honom för att rengöra terrariet, men har aldrig bitit eller visat tungan.

Jag tänkte att blygheten kanske går över med tiden, men det har den inte gjort. Det har snarare gått i vågor. Hur kan jag få honom att förstå att jag inte är ett hot? Jag vill verkligen inte att han ska behöva känna att han måste gömma sig hela tiden. Kommer jag någonsin kunna ta ut honom? Har ni några tips eller tricks? :) 

(+En liten lurig bild på Minus)

206
224
Danne72:
Micaa skrev:
Hej! Känner mig lite fast och behöver hjälp

Jag har en blåtungad skink vid namn Minus som jag har haft i snart 2 år. Han hade 3 hem inann mig, där ingen hanterade honom särskilt mycket utanför terrariet. Minus är extremt blyg och gömmer sig ofta så fort man får ögonkontakt, trots att jag haft honom så pass länge nu. Han huffar alltid när jag måste ta ut honom för att rengöra terrariet, men har aldrig bitit eller visat tungan.

Jag tänkte att blygheten kanske går över med tiden, men det har den inte gjort. Det har snarare gått i vågor. Hur kan jag få honom att förstå att jag inte är ett hot? Jag vill verkligen inte att han ska behöva känna att han måste gömma sig hela tiden. Kommer jag någonsin kunna ta ut honom? Har ni några tips eller tricks? :) 

(+En liten lurig bild på Minus).

Det bästa du kan göra för att få han att lita på dig är mat :) du tar det han gillar mest av allt och matar honom för hand, bara att ha det goda i handen och vänta ut honom. han kommer då förknippa dig med god mat. Den metoden funkade på min stora bandvaran och hon är snällare än mina hundar :) hon kommer fram och upp i famnen varenda gång man öppnar hos henne :) den bästa känslan som finns är att man vet att dessa stora ödlor litar fullt ut på en.

2
1
Micaa:

Danne72 skrev:

Det bästa du kan göra för att få han att lita på dig är mat :) du tar det han gillar mest av allt och matar honom för hand, bara att ha det goda i handen och vänta ut honom. han kommer då förknippa dig med god mat. Den metoden funkade på min stora bandvaran och hon är snällare än mina hundar :) hon kommer fram och upp i famnen varenda gång man öppnar hos henne :) den bästa känslan som finns är att man vet att dessa stora ödlor litar fullt ut på en.

Var tidigare försiktig att inte ge honom för mycket gott, eftersom jag hört att de kan bli överviktiga snabbt! Men det skulle säkert inte skada att skämma ut honom lite ett tag, måste ge för att få antar jag! :) 
Tack för svar, din bandvaran låter jättegullig! Får handmata honom gobitar mer regelbundet och hoppas på det bästa :) 

6
4
ilygecko:
Det är generellt svårare att få dom att lita på dig desto äldre dom är, om du hanterar dom när dom yngre är det lättare dvs. Att bara ha handen i buren kan också hjälpa, känna igen din doft. Men också som någon redan sa mata från handen. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild