Digital hygrometer gick sönder?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
8
Mumriken:
Hej.
Min digitala hygrometer fungerade perfekt tills jag råkade doppa sensorn i vattenskålen av misstag.
Den läste 99 ett bra tag och jag försökte torka den på utsidan (skyddet är som en cylinder med ett hål som direkt leder in till sensor mm), tog desvärre inte ut den ur terrariet då jag tänkte att det inte skulle vara något större problem och att det småning om skulle lösa sig.

Åkte iväg i en dag och när jag kom hem så står den på 27!!! har tagit ur den och testat i olika miljöer, tagit loss skyddet runt sensorn för att kolla att inget är fel där inne.
Men den bara fortsätter att bete sig helskumt. från 27 till 50 till 60 osv. 

Hittar inget kring detta. Metall tråden till sensorn sitter oskyddat bakom självs sensorn inom skyddet så jag hoppas jag inte sabbat den delen på något sätt.

Rätt surt då jag redan haft en digital hygrometer (av annan sort) gå sönder samma år. Termomemtern ger fortfarande korrekt grad och är lika känslig som förrut...

Nån som kan dela lite kunskap in detta?

210
109
Norrby89:
Mumriken skrev:
Hej.
Min digitala hygrometer fungerade perfekt tills jag råkade doppa sensorn i vattenskålen av misstag.
Den läste 99 ett bra tag och jag försökte torka den på utsidan (skyddet är som en cylinder med ett hål som direkt leder in till sensor mm), tog desvärre inte ut den ur terrariet då jag tänkte att det inte skulle vara något större problem och att det småning om skulle lösa sig.

Åkte iväg i en dag och när jag kom hem så står den på 27!!! har tagit ur den och testat i olika miljöer, tagit loss skyddet runt sensorn för att kolla att inget är fel där inne.
Men den bara fortsätter att bete sig helskumt. från 27 till 50 till 60 osv. 

Hittar inget kring detta. Metall tråden till sensorn sitter oskyddat bakom självs sensorn inom skyddet så jag hoppas jag inte sabbat den delen på något sätt.

Rätt surt då jag redan haft en digital hygrometer (av annan sort) gå sönder samma år. Termomemtern ger fortfarande korrekt grad och är lika känslig som förrut...

Nån som kan dela lite kunskap in detta?

Asså förmodligen elektroniken i den som blivit fuktskadad. Har av tidigare erfarenhet lär mig att bara köpa billiga då det ofta ändå bara är billiga Kina produkter, speciellt när det kommer till "reptilelektronik"

Så bara köpa valfri på typ jula, biltema osv är inte stor skillnad jämfört med många dyrare varianter. 

15
8
Mumriken:
Norrby89 skrev:

Asså förmodligen elektroniken i den som blivit fuktskadad. Har av tidigare erfarenhet lär mig att bara köpa billiga då det ofta ändå bara är billiga Kina produkter, speciellt när det kommer till "reptilelektronik"

Så bara köpa valfri på typ jula, biltema osv är inte stor skillnad jämfört med många dyrare varianter. 

Ah kan tänka mig det. Sjukt att tänger osv kan kosta dubbla priser bara för det har 'reptil' i namnet.

Lyckades rädda den dock tror jag. Tror jag...
mäter ~46 vilket skulle kunna vara rimligt

210
109
Norrby89:
Mumriken skrev:

Ah kan tänka mig det. Sjukt att tänger osv kan kosta dubbla priser bara för det har 'reptil' i namnet.

Lyckades rädda den dock tror jag. Tror jag...
mäter ~46 vilket skulle kunna vara rimligt

Jaa jag blev själv otroligt besviken när jag köpte en habistat termostat för 600 watt begagnad för typ 400kr, visade sig att dom går att köpa för bryggerier (öl bryggning) för typ 300kr ny exakt samma med andra klistermärken på bara. 

210
109
Norrby89:
Finns på biltema för 65kr med sond =) perfekt att sätta i terrariet så får man lufttemp, luftfuktighet och sen kan man lägga sonden typ på den varma delen =) och få tempen där också =) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild