tips för en som ska försöka sig på uppfödning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
3
LasseHemberg:
Hej!
Jag ska testa mig på att föda upp ormar med hjälp av mina 2 trynsnokar. men jag behöver lite tips.

1: de har aldrig träffats förr, hanen har ALDRIG umgåts med andra ormar förutom när han var nyfödd. ska jag bara kasta in hanen i terrariet och hoppas på det bästa eller ska jag försöka introducera dem först?
2: hört från vissa att man ska vänta tills dem har parat sig, ta ut hanen och sen stoppa in honom i terrariet 1-2 dagar efter för att öka chanserna, medans andra säger tvärt om, vad är eran rekomendation?
3: ska jag göra något annorlunda med deras matvanor innan, under och efter parningen?
4: går det bra att lägga äggen i aspen substrat efter? ska jag i så fall se till att hålla det fuktigt där i?
5: vilken ungefärlig temp rekommenderas att ha äggen i? samma som terrarierna eller kallare/varmare?

även om ni bara kan svara på 1-2 frågor så hjälper verkligen alla tips jag kan få, och vet ni något grymt life-hack så tipsa gärna.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Eftersom H nasicus är från tempererat klimat bör du ha dvalat dom. Med andra ord så är det fel tid att para ihop några nu, utan du bör redan nu ha dom i dvala eller iaf nära dvalning.
Barksubstrat ska du nog undvika att kläcka ägg i. Använd vermiculit eller sphagnummossa.
Som sagt sök på nätet och läs på ordentligt, både om dvalning och parning/kläckning av just din art.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jag håller med Jimmy i det han skriver. 

Steg ett bör vara dvala eller åtminstone någon form av vintervila på dina ormar.

Introducerar man okända djur för varandra, ormar eller annat, så bör man absolut hålla extra uppsikt första tiden. Nu är det extremt ovanligt att just snokar skadar varandra fysiskt. Se till att terrariet är stort med många olika gömställen och tempzoner så går det säkert jättebra. 

När jag parar ormar går dom ihop 1, 2 och ibland 3 månader ihop. Under vintervilan. Men många snokar parar sig efter vintern så då släpps dom ihop på våren när det blir varmare och eller längre dagar.

Lär dig mycket om djuren under många år innan man börjar avla på djuren, tycker jag. Då blir det enklare och automatiskt roligare för alla inblandade. 

Lycka till. 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Vilken temp dvalar ni era nasicus i? 

Mitt sovrum håller nu på vintern en temp mellan 15-20 grader och är mörkt i stort sett 24/7 eftersom jag aldrig visats i rummet förutom när jag sover och då är det tänt i max 5 minuter.

8
3
LasseHemberg:
Jimmy skrev:
Eftersom H nasicus är från tempererat klimat bör du ha dvalat dom. Med andra ord så är det fel tid att para ihop några nu, utan du bör redan nu ha dom i dvala eller iaf nära dvalning.
Barksubstrat ska du nog undvika att kläcka ägg i. Använd vermiculit eller sphagnummossa.
Som sagt sök på nätet och läs på ordentligt, både om dvalning och parning/kläckning av just din art.

det är inte första gången honat har parat sig, då gjordes det utan dvala.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Visst kan de para sig ändå, men som sagt Heterodon nasicus bör vintervilas oavsett om man ska para eller ej. Det är möjligt att det blir ägg och ubgar ändå, men man bör försöka få till en vintervila och det finns olika sätt att göra det på och även hur kallt och länge.

Jag hade siktat på en temp strax under 10 grader iaf i två månader. En period med gradvis sänkning innan dvalningen och sen stegvis ökning efteråt.

Jag tror temperarsänkningen ökar chansen till lyckad befruktning och bättre hälsa rent generellt. De behöver helt enkelt den vintervila som de har i naturen.

Lycka till.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Tack
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild