[
Experior skrev: Håller inte med om att informationen är utdaterad.
Är delade meningar om uv för nattaktiva ödlor, generellt sett säger man att det inte är nödvändigt men det är en diskussion som kan pågå i evigheter.
Substratfrågan håller jag personligen med om, jag skulle inte heller vela ha mina ödlor gående på papper eller liknande, men även denna frågan är väldigt tudelad. At the end of the day är det väl upp till var och en hur man känner. Kollar man tuben verkar nästan alla amerikanare ha sina leos på fast substrat. Vad som är rätt eller fel är väl upp till bödeln att bestämma. Är väl inte rätt att ha en leo i ett 75cm terrarium heller, kan jag tycka. Eller spöka ut terrariumet med massa trädgårdstomtar, leksaksbilar och allt annat man sett på internet att folk gör.
Värmematta är bra då värme underifrån hjälper till med matsmältningen. Själv har jag både matta och lampa.
Termometer är väl snarare ett tillägg till nuvarande skötselråd än felinformation. Ytterligare ett sådant tillägg är tex att ha mätsonden för termometern i rätt höjd och inte mäta 30cm upp på glaset när man har en marklevande ödla, vilket man sett att många gör.
Men tror också att man kanske medvetet gör skötselråden lite enklare och inte går in i detalj på allt då det annars skulle bli både mycket text och väldigt mycket att ta in. Man hade kunnat göra skriva en bok om leoskötsel men hur många skulle orka läsa det.
Men att inte använda en termostat för den glada amatören bara kopplar in lampan eller mattan / slingan är ju risken gigantisk att dom bränner sig. Jag kan personligen tycka att det som har blivit fram studerat av dedikerade ägare och uppfödare med riktiga studier är mer att lita på en fakta som är jätte gammal och bara är "better safe then sorry" kötsel, kan ju faktiskt göra skillnad på hur länge din gecko faktiskt lever. Finns flertalet bra grupper där ute där folk gjort års långa tester, Reptile lightning tex.
Personligen kan jag tycka värmelampa räcker, så länge man ser till att ha en sten som värms upp. Får då solens förmåga (om du använder rätt lampa) uppifrån och mag värme underifrån. Om någonting så har jag märkt att min kille är mer aktiv och lägger sig som en padda under lampan och sover.
Men ja, tudelat är det..