Lillan3145 skrev:
Hej, jag är fullt med veten att det kan vara så. Men igår sov han istället hos mig i en timme efter jag slutat, och då han har vant sig så mycket med mig, så att jag inte vill lämna. Då började jag fundera vidare på vad det kan igentligen vara. Jag tror att han har något problem med sitt vänstra öga, då de är stänkt ganska ofta, så har du något förslag på vart jag skulle kunna kolla upp det, så hade jag varit extremt tacksam.
Att de blundar (vilket kan tolkas som, men verkligen inte nödvändigtvis betyder, att den sover) på dagen är ett stress- eller sjukdomssymptom hos kameleonter. Om du ser något tecken på något som är fel (som detta med ögat) ska du så snabbt som möjligt kontakta veterinär, som jag förstått det är ögonen ett vanligt tecken på att något är fel när det kommer till kameleonter.
Lillan3145 skrev:
Jag vet att vistelse i fel klimat kan ha stor påverkan på en reptil/kameleont I stora skalor. Men det är också något jag redan kollat upp och hört med en expert, som sagt att en jemen kameleont, kan man tillomed ha utomhus under sommaren.
Tack för svaret.
Då tycker jag du ska ta och lyssna på en annan expert istället. Bara för att någon har många djur behöver det verkligen inte betyda att den personen är en expert, det finns flera som hållit på med djur i hela sitt liv och ändå håller väldigt låg djurhållningsstandard. Likaså finns det många som haft långlivade djur trots hantering. Men det finns också människor som rökt hela livet och blivit gamla och det betyder ju inte att rökning är bra och riskfritt.
Kolla in det här skötselrådet, det tycker jag är en väldigt seriös källa och tar upp många bra punkter. Det finns ett helt avsnitt om stress och sjukdom som helt klart är läsvärt:
www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/c_calyptratusUtomhusvistelse och inomhusvistelse är inte alls jämförbart, och det är ganska missvisande att säga "till och med ha den utomhus". Den genomsnittliga luftfuktigheten utomhus i Sverige under juni månad är cirka 70-80% vilket gör klimatet helt okej för dem under varma sommardagar när solen ligger på (i ett nätterrarium där den får vara i fred, inte klättrandes i famnen såklart), och dessutom är det bra för många dagaktiva djur att få lite riktig sol.
Den genomsnittliga luftfuktigheten inomhus i Sverige ligger däremot bara på 20-40% och temperaturen för låg, vilket är extremt fel för ödlan. Djuret får inte heller ut någonting positivt utav att vistas utanför sitt terrarium inomhus (till skillnad från på sommaren då de får riktig sol), utan snarare en hel del negativt. Jag vill förtydliga att jag inte är särkskilt kunnig i huruvida just kameleonter är lämpliga att ha utomhus varma sommardagar, det kanske finns nackdelar jag inte känner till, min poäng är att det inte är jämförbart med inomhusklimat.