Karantän

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

72
9
Dade:
Hej!
Jag har köpt en ny orm och hon har varit i karantän i två veckor typ.
Vad bör jag göra innan jag har henne i samma terrarieställning som mina andra ormar? Hon har en egen burk som väntar. Vissa på youtube behandlar ormen med olika saker. Badar några dagar mm. Hon har bott utan substrat på en handuk med fukt, värme, gömställe och vatten. Jag har badat henne någon timme. Vad ska jag tänka på?
Är mycket tacksam för svar.
Jag försökte se efter kvalster på henne i vattnet efter bad. Inget alls. Hon verkar pigg och frisk. 

Mvh Daniel

1244
472
leedragon:
Dade skrev:
Hej!
Jag har köpt en ny orm och hon har varit i karantän i två veckor typ.
Vad bör jag göra innan jag har henne i samma terrarieställning som mina andra ormar? Hon har en egen burk som väntar. Vissa på youtube behandlar ormen med olika saker. Badar några dagar mm. Hon har bott utan substrat på en handuk med fukt, värme, gömställe och vatten. Jag har badat henne någon timme. Vad ska jag tänka på?
Är mycket tacksam för svar.
Jag försökte se efter kvalster på henne i vattnet efter bad. Inget alls. Hon verkar pigg och frisk. 

Mvh Daniel

avförongsprov och kolla med veterinären efter parasiter.

157
376
curtus:
Här kommer du antagligen få lika många olika svar som personer som svarar.

Men man bör ställa,sig några frågor.
Varför har du ormen i karantän?
Är det för att upptäcka kvalster i första hand? Eller gäller det risken för att överföra div virus också?
Är ormen i riktig karantän eller "karantän" som gemene man pratar om det?
Vad är det för typ av orm och vad för risker finns vad gäller den familjen, släktet eller arten?

En riktig karantänshållning enligt mig är att isolera djuret i minst eget rum, gärna egen byggnad, all utrustning som används där används enbart där och ingen annan stans.
Man går aldrig från karantän och in till de andra djuren. Och behöver man göra det så är det dusch och byte av kläder som gäller.
Djuren är i karantän i minst 12 månader oavsett vem som fött upp dem och hur friska de än verkar vara. Under denna period testar man även djuren vid flera tillfällen för div virusinfektioner.
Om djuret har kvalster så kommer det visa sig ganska snart.
Kommer det in ett nytt djur i karantän så börjar 12månaders perioden om på nytt för samtliga djur i karantänen.
Har djuret varit till synes friskt under 12 månader, alla virus tester varit negativa och inga andra djur tillkommit till karantänen så flyttar man över djuret till de ordinarie ormarna.

Detta är min syn på karantän och hur det bör hanteras och detta baserar jag på egen dålig erfarenhet av att köpa sjuka djur 

Mvh Patric 

72
9
Dade:
Tack för bra tips! 
Har tyvärr inget annat rum men ska göra mitt bästa.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild