Frågor om Solar Raptor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1159
626
Temla:

Kommer troligen att köpa en Solar Raptor till mina skäggisar om några dagar men är lite osäker på hur det fungerar.

Måste man köpa nytt drivmedel/ballast varje gång man byter lampa?

Hur pass mycket värme avger en 35W? Nu har jag en Solar Glo 125W som ger perfekt värme till solplatsen. Räcker det med en 35W?

Hur ofta ska en Solar Raptor bytas?

Mycket tacksam för svar från någon/några som har erfarenhet av den lampan. Tack på förhand!


8
0
Conny:

Hej jag kör enbart på raptor, ballast behövs ej bytas varje gång du byter lampa. Hållbarheten på ballast lampor är längre än tex solar glo. Jag gick till 75w raptor å det fungerade kanon med värmen. Jag rekommenderar flood lampan så du sprider värmen, kör du på en spot så blir det för koncentrerat på en mindre punkt.

 

lycka till;-)


1159
626
Temla:

Tack för info Conny! 

Vad blir det ungefär för värme med 70W ca 30 cm ifrån? 

 

 

EDIT: Ser nu på HC sidan att man behöver 60cm avstånd med 70W. Så då blir det en 35W för mej. :)


593
551
Redfoot:

Titta här Temla, en tråd i ett annat forum.

skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/8709-hid-lampor/


1159
626
Temla:

Tack Redfoot!

Oj det var mycket att läsa. Vad det verkar så avger dom inte så mycket värme så en 35W på 30 cm avstånd kommer inte upp i 40 grader... om jag förstått saken rätt. 


593
551
Redfoot:

P-A skriver

"En 50 W ger nu vid 26 i rummet en yttemperatur på 35. Avståndet är 50 cm.
En 35 W ger 28 på avstånd 50 cm". 


1159
626
Temla:

Tack Redfoot!

Ja, jag läste det inlägget. Undrar om man kommer upp i 40 grader då om man sätter 35W på 30 cm när den ger 28 grader på 50 cm. Ja, jag får testa, det är inte mycket annat att göra. :) Alltid får jag användning för den någonstans. Helt klart ska jag satsa på en Flood som sprider värmen bättre. 


295
270
barkskog:

Jag har en 35 w spot på 30 cm höjd igång till nykläckta sköldpaddsungar. Den ger 38 C på solplatsen.

skoldpaddsgrejer.shop.textalk.se/belysning/hid-belysning/solar-raptor-hid-35-w-spot.html

En 35 w flood kan du inte köra på 30 cm höjd, den ger då alldeles för mycket UVB. Samma med 70 W.

När jag behöver få en större yta uppvärmd sätter jag en Dolar raptor heating lamp bredvid HID-lampan.

skoldpaddsgrejer.shop.textalk.se/belysning/solar-raptor/solar-raptor-heating-lamp-60-w.html

P-A Barkskog 


1159
626
Temla:

Aha! Intressant! För MYCKET UVB? Nu fick man lära sej nått nytt... kan skäggagamer få för mycket av det? Det blir alltså för starkt.. kan det skada ögonen eller ge andra skador?

Vet inte riktigt hur jag ska göra, jag har ju flera skäggisar som ska få plats under solen och terrariet är inte så högt att jag kan ha högre mellanrum än 30 till solplatsen. Jag får fundera lite hur jag ska lösa problemet. 

Tack så hemskt mycket för all hjälp!!!


295
270
barkskog:

Initialt ger 35 w flood 460 mw/qcm på 30 cm. UV-index troligen något över 15 vilket är mycket högt. Jag tror att skäggagamerna kan ta skada av så hög UVB.

Om du ändå vill köra 35 w flood på 30 cm bör du nog köra lampan utan djur en vecka. Det största tappet sker de första dagarna..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild