Jag kan inte svara på allt, men svarar på det jag kan. Är ny på sidan så vet inte ens om jag gör rätt.
1. de behöver ingen fuktgrotta då hela terrariet ska vara fuktigt. De ska ha regnskogsmiljö i terrariet. Vissa har en fuktgrotta på glaset som den kan gömma sig i, men av erfarenhet gillar mina kokosnötter och bra gömställen bland växterna. Om de tål tejp eller lim vet jag inte. Kanske går att använda akvariesilikon?
2. frukt ska undvikas och ge som godis bara, då de innehåller för mycket socker vad jag vet. Kör på CGD och dubias/syrsor. Jag kör bara CGD och torkad mjölmask för min ena äter inget annat än CGD (vägrat i 4 år) och den andra gillar bara torkad mjölmask.
3. Det finns lite överallt. Vet inte om alla tar klarna, men det kan du kolla upp. Crtzoo.se, cyberzoo.se, pangdubia.se och reptilgrottan köper jag mitt ifrån oftast.
4. Ha inte för stort terrarium. Räcker med 30x30x30, petbox eller max 45x45x45 tills den blir större. Ha matställen på flera platser och låt den vara och bo in sig ordentligt. Båda mina var alldeles för små när jag tog över dem, så jag fick handmata dem varje kväll i några månader. Hushållspapper kan vara bra att ha i botten för att lätt se avföringen. Det är när man ser avföringen som man vet att den äter eftersom den äter otroligt lite så det syns inte i skålen.
5. ju fler gömställen desto bättre skulle jag säga. Men med stora blad skulle jag rekommendera. Typ plastväxter med sugkopp som man sätter på glaset. Jag köpte en ormbunke i plast till min och han fastnade i den, så den tog jag bort. Så när mina varit små har jag varit noga med stora blad och hängväxter. Gärna en lian eller en kokosnöt också.