Städare i öken terrarie

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
4
pryss:
Finns de städande insekter för terrarier med sand botten?

1245
473
leedragon:
pryss skrev:
Finns de städande insekter för terrarier med sand botten?

MAn ser i dokumentärer svarta skalbaggar som går och kökar det som har gått och dött i öknet, något liknande kanske fungerar?

5392
4133
Tropfrog:
Jag läste någonstans om ett lyckat försök med blue death feighting Beatles och ökenskorpioner. De kom bra överens har baggen var tillochmed inne i skorpionens hål och åt upp matrester.

Annars är väl ökenmiljön fundamentalt olika från regnskogen när det gäller nedbrytning. Det som bryts ner i regnskog, det torkar in och ligger oprocessat tills nästa regn då det sköljs ner i sanden och blir tillgängligt för växter direkt. I öken överlever inga av de mikroorganismer som krävs för nedbrytning. Döda träd förblir döda träd i 10 tals, ibland hundratals år.

Mvh Magnus 

144
82
javan:
Tropfrog skrev:
Jag läste någonstans om ett lyckat försök med blue death feighting Beatles och ökenskorpioner. De kom bra överens har baggen var tillochmed inne i skorpionens hål och åt upp matrester.

Annars är väl ökenmiljön fundamentalt olika från regnskogen när det gäller nedbrytning. Det som bryts ner i regnskog, det torkar in och ligger oprocessat tills nästa regn då det sköljs ner i sanden och blir tillgängligt för växter direkt. I öken överlever inga av de mikroorganismer som krävs för nedbrytning. Döda träd förblir döda träd i 10 tals, ibland hundratals år.

Mvh Magnus 

Håller med om att regnskogens ekosystem är helt olikt det i öknen. Men att det inte finns mikroorganismer som krävs för nedbrytning i en öken är ju helt fel. Svårt att replikera i ett terrarium dock.

5392
4133
Tropfrog:
Det köper jag. I grunden är nog problemet biolast. I en regnskog kan man hitta last på 10 kvm som är svårt att hitta på en hektar Öken. Då är förstås mängden nerbrytare I proportion till det. I terrarium med djur i är biolasten förstås alltid större än i naturen. Behövs mycket stort ökenterrarium med väldigt lite djur för att ens finnas en chans att nedbrytningen skall hinna med.

Mvh
Magnus 

31
19
CrossroadReptiles:
I några av mina torra terrarier har jag någon art av fjällborstsvansar/silverborstsvansar. Vet inte vilken art det är, men det är inte nattsmyg eller ugnssmyg. Tycker att de städar riktigt bra.

En annan art som bor i flera av mina torra terrarier är buffalo worms. Är väldigt effektiva på att städa undan det mesta. När jag vill minska populationen sätter jag ned en skål med lite högre kanter och lägger något gott där. Sedan är det bara att plocka ur skålen dagen därpå, oftast finns det då gott om buffalo i botten av skålen.

I ett av mina torra terrarier har jag en liten kultur av Gyna caffrorum som städare. De är också duktiga på att äta avföring och annat som man vill ha undanstädat.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild